Een meeslepende roman

Land van echo’s is een meeslepende roman die zich afspeelt tegen de achtergrond van de Spaanse Burgeroorlog.
De Nederlander Herman Kruijssen vecht in de Eerste Wereldoorlog aan de kant van de Duitsers. Na de oorlog zwerft hij jarenlang door Europa en belandt uiteindelijk in Spanje, waar hij wordt opgenomen in de familie van Vicente Urias, waarmee hij een hechte vriendschap opbouwt. Hij koopt er een vervallen landgoed dat hij samen met dorpsbewoners helemaal in zijn oude glorie herstelt. Als de Spaanse Burgeroorlog uitbreekt, krijgt hij het moeilijk, alles wat is opgebouwd dreigt verloren te gaan. Ook doemen er trauma’s uit het verleden op. In de chaos van de oorlog vindt hij de liefde en wordt hij vader van een zoon, Levi. Het verleden blijft hem echter achtervolgen en dit heeft invloed op de relatie met zijn vrouw en zoon. Lukt het hem in deze woelige tijd om hen te beschermen?
Het boek geeft een duidelijk beeld van hoe het er voor, tijdens en na de Spaanse Burgeroorlog aan toe ging in Spanje, zoals het grote verschil tussen arm en rijk. De geschiedenis speelt een grote rol in het boek, maar het is meer dan dat, het is een avontuurlijke roman met veel emoties.
Het verhaal is heel beeldend geschreven. Het boek leest op zich prettig, alleen de vele Spaanse woorden maken het wat moeilijker. Aan het eind van het boek staat wel een Spaanse woordenlijst.
Ik vond het een verrassend, boeiend en indrukwekkend boek. Ondanks dat het behoorlijk dik is, vond ik het zeker de moeite waard.

Meer recensies van Isabel Crapels