Mooie en indrukwekkende roman

Isabel Crapels 17 maart 2022
Het boek gaat over Mina en haar moeder Darya. Hun gezin, bestaande uit vader Parviz, moeder Darya, zoons Houman en Kayon en dochter Mina, is hun thuisland Iran ontvlucht vanwege de Iraanse revolutie en de daarop volgende oorlog met Irak. In Amerika zijn ze een nieuw leven begonnen.
Het boek is verdeeld in drie delen. In het eerste deel, dat zich afspeelt in 1996, probeert Darya met behulp van spreadsheets de perfecte man te vinden voor haar dochter Mina, maar die is daar niet van gediend. Mina besluit om terug te gaan naar Teheran, om haar familie daar te bezoeken en haar jeugdvriendin Bita. Ze is erg nieuwsgierig hoe het leven daar nu is. Darya gaat met haar mee.
Het tweede deel speelt zich af in 1979, toen het gezin nog in Iran woonde. Het beschrijft hun leven daar en de grote veranderingen die er plaats vinden als de sjah wordt verjaagd en de macht wordt overgenomen door de Revolutionaire Garde.
Het derde deel gaat verder waar het eerste deel ophield, in 1996, en beschrijft de belevenissen van Mina en Darya in Iran en daarna het leven in Amerika. Het boek heeft een mooi einde.
In het begin vond ik wat lastig om in het verhaal te komen, het leek allemaal wat langdradig. Maar op den duur ging het beter en uiteindelijk vond ik het een mooi boek. Ik vond, mede door de huidige oorlog in Oekraïne, het erg interessant om te lezen over het leven in Iran ten tijde van de revolutie, en hoe het voor de vluchtelingen is om een nieuw leven op te bouwen in een vreemd land.

Meer recensies van Isabel Crapels