Mooi beschreven bespiegelingen in een zoektocht naar de verhalen van een familie.

J. Nijland 20 augustus 2020
In Vaderliefde onderzoekt P.F. Thomése de verhalen die bij zijn ouders en zijn familie horen. Verhalen verhalen die hij heeft onthouden, die hem zijn verteld en verhalen die hij ontdekt op basis van verhalen van anderen en documenten. Zoals in iedere familie en misschien wel in ieder verhaal is de vraag : wat is er echt gebeurd? een lastige. Net als de vraag: waarom hebben ze mij niet alles verteld?
Thomése vader gebruikte verhalen om zijn zoon iets te vertellen, iets bij te brengen, maar de zoon begrijpt nooit helemaal wát dan precies en het lukt hem niet om te onthouden wat zijn vader vertelde: 'ik ben erfgenaam geworden van verhalen die ik nooit kan na vertellen'. Bovendien heeft de vader veel niet vertelt, wat het mysterie rondom de verhalen van de vader nog groter maakt.
De titel: 'Vaderliefde' kan betrekking hebben op de liefde van de vader voor zijn zoon of op de liefde van de zoon voor de vader. Die liefde, beide kanten op, sijpelt door in iedere zin van dit boek. Het ongemak, elkaar nooit echt begrijpen, de universele miscommunnicatie tussen ouders en kinderen: achteraf pas te realiseren wat je vader misschien heeft bedoeld en het onvermogen om je kind deelgenoot te maken van wat jouw leven was, in de hoop dat hij er van leert en niet de zelfde fouten maakt, dat alles is scherp invoelbaar in dit boek vol prachtig beschreven bespiegelingen.

Meer recensies van J. Nijland