ratio boven alles?

Jaap Lensen 21 september 2023
Een fascinerend boek. Absoluut! Van een geniale schrijver die bovenal historicus blijkt. Zijn analyses zijn verontrustend. Helemaal als je verder in het boek komt. En hij van historicus toekomstvoorspeller wordt. En ondanks dat hij redelijk toegankelijk schrijft wat een enorme gave is gezien de omvang van het onderzoeksmateriaal , de goddelijke mens in z’n ontwikkeling , benadert hij het wel erg rationeel. Of moet ik zeggen louter rationeel. Geloof wordt ronduit aan de kant geschoven als een volstrekt achterhaald paradigma. Of het is in zijn opvatting geeneens een paradigma omdat daarvoor iedere grondslag ontbreekt. Zijn analyses betreffen dus vooral systemen waar maatschappijen op gebaseerd lijken. Treffend vond ik in het laatste hoofdstuk een korte strofe over de liefde, waar hij kennelijk geen andere woorden bij kan vinden. Dus eindigt hij in de dataistische distopie waar we blijkbaar in beland zijn. Met mooie vragen aan het eind, dat wel. Een verontrustend boek. Maar ook enigszins eenzijdig en soms wel erg kort door de bocht.

Meer recensies van Jaap Lensen