Deze nieuwe auteur is wat mij betreft here to stay!

Jacky van Dijk 12 april 2024
3,5 sterren

Na haar overwinning in de Kobo-schrijfwedstrijd met haar korte kerstverhaal Niet alleen met kerst, debuteert Jade Vening nu met een volwaardige feelgood roman, De win-winsituatie - gepubliceerd door Harper First. Hiermee laat ze zien dat ze een frisse, enthousiaste nieuwe stem in het feelgood genre is.

De win-winsituatie is een vrolijke e-only feelgood roman die sprankelt van enthousiasme en creativiteit. Het verhaal volgt Effie, een getalenteerde stylist bij Ikea, die na een onverwachte breuk met haar vriend op zoek gaat naar een woonruimte in Utrecht. Aan de andere kant van de stad worstelt Charlie met een opknapper die meer geld kost dan hij heeft. Wanneer hun paden elkaar kruisen tijdens een feestje van gemeenschappelijke vrienden, ontstaat een hilarisch plan: Effie mag gratis bij Charlie wonen in ruil voor haar hulp bij de verbouwing. Wat begint als een praktische oplossing, ontvouwt zich al snel tot een komisch avontuur vol klusblunders en onuitgesproken gevoelens.

Vening's enthousiasme sprankelt door haar woorden heen, wat het boek een opgewekte sfeer geeft. Het is duidelijk dat ze plezier heeft gehad in het schrijven en daar word je als lezer vanzelf ook vrolijk van. Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, hoofdzakelijk vanuit Effie, maar af en toe ook vanuit Charlie. Hoewel dit een dieper inzicht geeft in hun gedachten en misverstanden, is het soms niet helemaal duidelijk vanuit welk perspectief je leest. Beide personages delen vaak dezelfde gevoelens en gedachten, wat het onderscheid soms iets vertroebelt.

Effie's karakterontwikkeling van stylist tot handige klusser voegt een leuke dynamiek toe aan het verhaal en maakt van haar een echte powervrouw. Hoewel Vening soms iets meer pit had kunnen toevoegen aan het karakter van Charlie, is het duidelijk dat er chemie is tussen de hoofdpersonen en dat ze een duwtje in de rug nodig hebben om nader tot elkaar te komen.

Hoewel de miscommunicatie soms iets te ver wordt doorgetrokken, weet Vening het verhaal goed te doseren. De romantische ontwikkelingen passen perfect binnen het feelgood genre en zorgen voor een glimlach op het gezicht van de lezer. Vening's humor is een groot pluspunt van het boek; de lezer zal regelmatig hardop moeten lachen om de grappige situaties en uitspraken. Dat de Ikea een duidelijk podium heeft in dit boek, maakt het tafereel des te grappiger en origineler.

Al met al is De win-winsituatie een verfrissend en vermakelijk boek dat perfect past binnen het feelgood-genre. Vening's aanstekelijke enthousiasme en humor maken van haar een auteur om in de gaten te houden. Het is met dit debuut duidelijk dat Vening een veelbelovend talent is. Deze nieuwe auteur is wat mij betreft here to stay!

Meer recensies van Jacky van Dijk