Een tegenvallend verhaal over een nieuw begin op Trellingerland

Jacqueje 26 januari 2024
Thuiskomst is het derde deel van de Trellingerlandserie van auteur Reina Crispijn. In dit deel is de belangrijkste rol voor de jonge vrouw Nadja weggelegd. Nadja’s vader vertelt haar op zijn sterfbed over brieven die zij moet vinden. Wanneer zij de brieven heeft gevonden en haar vader is gestorven gaat ze aan de hand van die brieven op onderzoek uit en reist ze af naar het fictieve eiland Trellingerland. Ze komt hier terecht bij de herberg van Hetty en Klaas, waar ze warm ontvangen wordt. Al snel vindt Nadja haar plek op Trellingerland. Ze ontmoet er leuke en minder leuke mensen en vindt er een baan in een winkel. Voor Nadja voelt Trellingerland als een nieuw thuis waar ze helemaal opnieuw kan beginnen.

Wanneer je naar de cover met de kleurige huisjes en dreigende lucht kijkt, verwacht je misschien een wat avontuurlijk verhaal met de ruige Scandinavische natuur als achtergrond. Niets is minder waar. Thuiskomst geeft daarentegen een lieflijk verhaal met mooie knusse plaatsjes. Personages worden wat stereotiep weggezet met weinig diepgang. Hier en daar is het verhaal welllicht wat simpel te noemen. Zoals wanneer Nadja de liefde gevonden heeft, wordt er gelijk over trouwen gepraat.

Het verhaal kent een logische, goed te volgen opbouw. Door de korte hoofdstukken leest het makkelijk weg. Het is Crispijn goed gelukt een romantisch verhaal te schrijven. Misschien wel iets te romantisch, waardoor het te onecht lijkt. Het lijkt net iets te veel op een sprookje. Wat mij betreft een heel ander genre. Sprookjesliefhebbers zullen Thuiskomst wellicht goed waarderen, ik kijk liever uit naar een andere feelgood.

Meer recensies van Jacqueje