goed begin van een serie

Jaimy Smeets 25 september 2020 Auteur
Vandaag mag ik mijn bijdrage leveren aan de blogtour van De zaak Tom, geschreven door Jean-Paul Dullers. Bedankt Hamley Books voor het recensie-exemplaar.

Coppens & Vercauteren zijn een dynamisch duo, die naast collega rechercheurs ook beste vrienden zijn.
Ze zijn beiden in hun veertiger jaren en ongehuwd. Zelfs een vaste vriendin is voor de twee vrienden niet weggelegd.
Ze zijn eraan gewend om alles met elkaar te delen en kunnen dan ook veel van elkaar hebben.
Op hun werk zijn ze daardoor ook een krachtige combinatie en is er nog geen enkele zaak onopgelost gebleven.

Als Tom, een jonge man met het Syndroom van Down, zwaargewond in een paardenstal aangetroffen wordt, snellen Coppens en Vercauteren naar manege Kattevenia.
Daar aangekomen wordt het onderzoek direct opgestart en worden de aanwezigen in de manege gehoord.
Echt hoogte van de zaak krijgen de heren echter niet.
De Limburgers staan erom bekend een hechte community te zijn en daar doen de mensen van Kattevenia dan ook eer aan.
Het lijkt alsof iedereen elkaar een hand boven het hoofd houdt en niemand rechtuit de waarheid spreekt.
Zou dit dan het eerste onderzoek worden dat als cold case op de plank komt?

De zaak Tom is het eerste deel in de nieuwe misdaadserie rondom Coppens en Vercauteren.
Dit is dan ook heel erg te merken aan de diepte van de karakters.
Ze worden zeer gedetailleerd uitgewerkt en krijgen dan niet alleen vorm maar komen echt tot leven.
Dit geldt niet alleen voor Coppens en Vercauteren maar ook voor de overige personages. Ook deze zijn levensecht beschreven.
Toch lijkt het me soms iets te veel te worden. Zo wordt er constant aangehaald dat ze de beste vrienden zijn, veel van elkaar kunnen hebben, happy single zijn en van veel en lekker eten houden.
Dit is niet nodig, daar Dullers de personages op zo’n goede manier weet neer te zetten dat minder in dit geval meer is.
Ook wordt er op hun persona ingegaan op momenten dat dit naar mijn idee niet geheel van toepassing is. Dit zijn interessante passages die goed bijdragen aan de diepgang van de karakters, maar laten me dan de verhaallijn vergeten waardoor ik even teruggegooid wordt.

De spanning golft een beetje heen en weer.
Zo is het direct spannend in het begin en lijkt het wat in te zakken als er geen schot in de zaak komt. Toch weet de spanning ook weer omhoog te golven als de aanvaller het niet alleen op Tom gemunt lijkt te hebben en als er steeds meer lijntjes en personages bijgevoegd worden.
Het plot is er een die ik al had voorzien.
Dullers laat vrij vroeg de hinten al vallen en besluit er ook geen plottwist in te gooien.
Er komen zeker een aantal verassende wendingen voorbij, maar het plot blijft onveranderd.
De zaak Tom is een boek dat snel leest en waar een lekker vaartje in zit wat het prettig leesbaar houdt en maakt dat het ook wel fijn is om gewoon al direct goed te zitten.
Ik ben heel nieuwsgierig naar wat Dullers nog meer voor Coppens en Vercauteren in petto heeft!

Meer recensies van Jaimy Smeets