Voorspelbaar!

Jajansen 28 maart 2020
De 17-jarige Linn, vlogster en influencer wordt wegens gedragsproblemen gestuurd naar een strenge meisjeskostschool in Tacktaholm ( Zweden) . Linn voelt zich onveilig, wordt gepest en vreest voor haar leven als een van haar medeleerlingen onverwacht verdwijnt.
Op dat moment richt Ellen Tamm, misdaadjournaliste, zich op een onderzoek , naar een moord op een jong meisje in dezelfde omgeving, de omgeving waar Ellen is opgegroeid. Als er nog een moord wordt gepleegd doet Ellen ondanks tegenwerking van haar baas, er alles aan om deze misdaden op te lossen.

Het boek volgt twee verhaallijnen, vanuit de hoofdpersonen geschreven, die aanvankelijk niets met elkaar te maken lijken te hebben. In een opeenvolging van dagen wordt vanuit een wisselend perspectief het verhaal van Linn en Ellen beschreven om zo toe te werken naar de toch wel voorspelbare plot.
De schrijfstijl is prettig, maar echt spannend wordt het niet. Het boek bevat veel Zweedse namen en gebruiken, waardoor het soms wat lastiger is om je in de omgeving te verplaatsen.

Meisjes zonder naam is het vierde boek van Mikaela Bley met misdaadjournaliste Ellen Tamm de hoofdrol, maar prima afzonderlijk te lezen. Mikaela Bley wordt in Zweden, de nieuwe thrillerkoningin genoemd, maar dit boek heeft mij niet weten te overtuigen. Het blijft wat tam en oppervlakkig.

Meer recensies van Jajansen