Miljonairtje zet kinderen aan het denken

Jan Stoel 16 april 2023
Rijk worden, daar dromen kinderen van. Maar als je dan rijk bent, ben je dan gelukkig? Of wil je meer? Op de cover van Miljonairtje, het verhaal is geschreven door Erik van Os en Elle van Lieshout zien we Miljonairtje uit het raam van haar woning kijken. En wat zijn die tekeningen van Laury Tinnemans en Job van Gelder smaakvol en verfijnd. Ze is gelukkig, heeft alles wat ze nodig heeft, zelfs een schotelantenne op het dak en een roodborstje dat haar vrolijk toefluit.

“Op de dag dat Miljonairtje niets meer nodig had, maakte ze een lange wandeling langs de zee,” zo opent het verhaal. Maar zoals dat gaat met miljonairs zijn er altijd mensen die je wat willen verkopen. Hoewel ze niets nodig heeft koopt ze van alles onderweg: van een rugzak tot een drieverdiepingentaart. Aan zee aangekomen bouwt ze een zandkasteel, kijkt over de zee uit. Op een eiland wat verderop staat een kasteel. Het lijkt onbereikbaar, maar als een lieve dame, die naast haar komt zitten, haar vraagt om het te kopen, “misschien met mij aan uw zijde” doet Miljonairtje dat. Maar dan komt het inzicht.
De auteurs hebben een mooie vorm voor hun verhaal gevonden. In het eerste deel gaat over ‘het stapelen’ van bezit. Dan komt er een kentering en volgt de ‘ontstapeling.’

Tevreden zijn

Van Os en Van Lieshout hebben een verhaal geschreven waarin geluk, tevreden zijn met wat je hebt, centraal staan en wat dat voor iemand betekent. Ze vertellen het verhaal dat op een verrassende en sprankelende manier. In zinnen die een prachtig ritme hebben: “Het was hier mooi. Het was hier goed. Maar na een mooie dag zei Miljonairtje: “Thuis ben ik toçh beter op mijn plek.” En altijd is er die humor die het boek niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen aantrekkelijk maakt. Alles wat ze op haar wandeling heeft gekocht weg wil geven wil iedereen wel wat. En dan staat er deze zin: “Voor de lieve dame was ook veel belangstelling. Maar die wilde dolgraag bij Miljonairtje blijven.” En als Miljonairtje een boot heeft gekocht om naar het eiland te varen waarop het kasteel dat ze gekocht heeft staat, zie we de lieve dame en Miljonairtje voorop de boot staan. Het is een verwijzing naar de beroemde scene uit de film Titanic met Kate Winslet en Leonardo DiCaprio.

Gelaagdheid

De tekeningen passen perfect bij het verhaal (zachte kleuren, die als het ware ‘vreedzaamheid’ en ‘geluk’ symboliseren) en geven het extra diepte. Dat komt vooral door de vele details die Tinnemans en Van Gelder inbrengen en die als je het boek presenteert of met de kinderen leest aanleiding geven tot verdere ontdekkingen. Je ziet overal geluk: verkopers die vrolijk kijken, Miljonairtje die bijna altijd een glimlach om de mond heeft. Er zijn steeds drie vogeltjes die een rol in het verhaal spelen: beschouwend kijken als Miljonairtje iets bij de bakker koopt, meevliegen als ze naar zee wandelt. De illustratoren brengen in de illustraties ook de laag van vriendschap/liefde aan. Zo zitten Miljonairtje en de lieve dame op een duin aan zee en zie je een hondje en een poes elkaar knuffelen en kunnen kinderen ontdekken waar ze de poes en de hond nog verder zien en wat ze doen.

Miljonairtje is een boek dat aanleiding geeft tot filosoferen met kinderen over geluk, rijkdom, vriendschap. Het is een prentenboek met een diepere laag, dat uitnodigt om steeds opnieuw te lezen en te bekijken. En is dat niet iets waar jonge kinderen zo van genieten?

Recensie verscheen eerder in verkorte vorm op Bazarow.com

Meer recensies van Jan Stoel