ruwe bolster blanke pit

Jan VDK 25 augustus 2019
Altijd Oorlog is een bij momenten zeer aangrijpende roman rond wraak en een zoektocht naar gerechtigheid. Het verhaal speelt zich af eind jaren '50 van de vorige eeuw. Het gruwelijk oorlogs verleden (deportaties, collaboratie en verzet) van WOII heeft zijn littekens nagelaten. Hervé Le Corre weet dit zeer goed te beschrijven maar hij gaat daar wel zeer ver in. Zo zijn er vele uitwijdingen die er ogenschijnlijk weinig toe doen waardoor het verhaal niet altijd even gemakkelijk leest, maar literair wel van zeer hoog niveau zijn .Enfin, zo voelt het bij mij toch aan. Hervé Le Corre blijkt immers ook docent te zijn in de letteren en dat merk je in de gedetailleerde en goed gedocumenteerde schrijfstijl.
Altijd Oorlog (Apres La Guerre) beschrijft duidelijk dat na de oorlog de rekeningen worden vereffend. Er zijn vele intense passages in het boek die je echt naar de keel grijpen.
Voor mij een terechte 9/10.

Meer recensies van Jan VDK