een verhaal over perfectie

12 oktober 2015
We schrijven jaren begin jaren '70. In die periode groeit in Roemenië een turnster op genaamd Nadia. Zoals het in die periode achter het IJzeren gordijn de normaalste zaak is traint en werkt ze keihard in “het systeem” met als hoofddoel: medailles halen. Op de olympische spelen van Montreal in 1976 zal Nadia Comaneci iets unieks doen wat niemand haar ooit heeft voor gedaan. Ze haalt de maximumscore nl “10” en ze op slag een heldin die zich in de geschiedenisboeken schrijft.

Maar ze worstelt met zichzelf. In eigen land zijn de omstandigheden zwaar door een gebrek aan alles wat leven comfortabel maakt en als ze in het buitenland gaat er telkens een nieuwe wereld voor haar open. Alleen wordt ze zo afgeschermd dat ze niet de kans krijgt om hier van te proeven. Na haar carrière blijft ze nog even in haar thuisland maar uiteindelijk verhuist ze toch naar de Verenigde Staten waar ze een nieuw leven heeft opgebouwd.

Hoe de combinatie topsport-het systeem-opgroeien voor haar zou kunnen voelen, hoe ze daarmee zou omgegaan met deze en andere situaties is iets waar het boek probeert een door middel van een roman inzicht te geven in deze wereld die voor de westerse lezer nog een grote onbekende is. Ook de voor vele meisjes het moeilijke groeiproces van meisje naar een jongvolwassen vrouw die uiteindelijk ook een leven na haar sportcarrière probeert uit te bouwen en vorm te geven komen aan bod. Het is een verhaal van ups en downs ; vallen en opstaan. Nadia Comaneci zelf heeft niet meegewerkt aan het boek maar de auteur laat haar – weliswaar fictief – commentaar op het verhaal geven. Dat lijkt ingewikkeld maar het is niet zo omdat de auteur dit op een mooie manier verwerkt in het verhaal.

Eigenlijk is het boek aan de ene kant voor veel vrouwen wel herkenbaar over als kind volwassen worden en alles worstelingen en problemen aan de ene kant en de mooie dingen daarbij horend aan de andere kant. Aan de andere kant probeert de roman ergens ook een inkijk te geven in een voor ons onbekende kant van een land aan de andere kant van de “grens” en hoe daar met sport, prestatiedruk en hoe een misschien wel fout systeem (dat oordeel laat ik aan de lezer over) mensen behandeld en hoe alles in functie staat van de buitenwereld die men probeert een ideaalbeeld voor te schotelen. Ook de drang naar een eigen mening en vrijheid komen aan bod.

Voor was dit een aangename leeservaring. Het boek kon mijn aandacht goed vasthouden en het verhaal sprak me inhoudelijk ook aan omdat de algemeenheden wel bekend waren en het boek weliswaar fictief probeert inzicht te geven waardoor er ook diepgang in het verhaal zit.

Een aanrader dus...

Meer recensies van