Na tegenvallend begin wordt het steeds beter

Janneke Bouwman 20 augustus 2023
De schim is geen gemakkelijk boek om te lezen. Er gebeurt veel, er zijn veel zijlijnen en er zijn verhalen in het heden en in het verleden. Over het algemeen is het lezen van een deel uit een serie mogelijk omdat er vaak voldoende wordt verteld om de achtergronden te snappen. Bij dit boek vind ik dat je echt minimaal de vorige twee delen gelezen moet hebben om een beter begrip voor de verhoudingen te hebben.

Ik vind persoonlijk De schim niet het beste boek van Nesbø maar zeker in zo'n fantastische serie als de boeken rond Harry Hole is het altijd mogelijk dat er een minder goed exemplaar tussen zit. Toch heeft de auteur mij in de tweede helft van het boek geboeid. De personages worden duidelijker en hij geeft een gedetailleerd beeld van wat het verslavingen met je kunnen doen. En hoe gemakkelijk het is om in de val te trappen.

Naar het slot van het boek toe lijkt het of er een eind komt aan de verhalen over Hole. Wetende dat er nog meer delen zijn, maakt dat je snakt naar nieuws over de omstandigheden waaronder hij als het ware een wederopstanding heeft kunnen maken. Ook de vaste personages als Mikael Bellman en zijn kompaan Truls Bengtsen, de relatie van Harry met Rakel, hoe gaat het verder met Oleg; De schim eindigt niet echt, de laatste pagina's zijn meer een intermezzo waarin alle poppetjes tot rust komen voor ze in een nieuw avontuur worden gestort.

Meer recensies van Janneke Bouwman