Inhoud om over na te denken.

Janneke Bouwman 11 augustus 2019
'Silence is the language of God.
All else is poor translation'
(Rumi, Perzisch mysticus)

De speurtocht van Inez van Oord langs verschillende verhalen in de Bijbel zal voor velen een herkenbare zoektocht zijn. Dit boek is niet echt diepgravend maar biedt handvatten voor diegenen die hun vraagtekens zetten bij de Bijbelse verhalen. Is het echt zo gebeurd?Moeten we de verhalen als ethische of moralistische vraagstukken benaderen? Wat is er gebeurd met de teksten, waar komen ze vandaan.

Het boek is opgebouwd langs enkele logische lijnen. Inez van Oord was oprichtster van o.a.Happinezz; haar broer Jos van Oord was predikant (onder andere van de kerk in Amersfoort waar ik ook naar toe ging; ik heb altijd met veel plezier naar hem geluisterd - hij is een goed uitlegger).
Rebible is mooi vormgegeven met prachtige prenten en een fijne bladspiegel, waardoor het een genoegen is om te lezen én naar te kijken. Het geeft geen praktische, pasklare antwoorden maar wel richtlijnen om, als je dat wilt, verder na te denken over het oeroude boek: de Bijbel.
Het citaat staat op blz 121 in dit boek en sprak mij heel erg aan. Die ga ik zeker onthouden.

Meer recensies van Janneke Bouwman