Dick Francis blijft steengoed

Janneke Bouwman 12 september 2020
Spitsroeden dateert al uit 1965 (For kicks), maar leest anno 2020 nog steeds als een supersterke en prima thriller. Hoewel je de geneugten van de moderne communicatie mist, is de sfeer tijdloos en goed beschreven.
De manier waarop Daniël Roke wordt ingehuurd door de Jockeybond is enigszins discutabel, net als zijn redenen om er toch op in te gaan, maar wat rest is een prima opgezette spannende roman waarin het, zoals altijd bij Dick Francis, draait om paarden. Waarom hebben de afgelopen jaren 11 paarden gewonnen terwijl ze geen schijn van kans hadden? Er is geen bewijs van doping en de eigenaren zijn ter goeder trouw. Een journalist die onderzoek deed, wordt gedood bij een auto-ongeluk. Of is er meer aan de hand? Ten einde raad wordt Daniël Roke ingehuurd om de waarheid te achterhalen.

Ik ben een groot fan van Dick Francis en met dit boek heeft hij zijn meesterschap in het beschrijven van de paardenwereld en de koppeling met een mysterie of misdaad weer helemaal waargemaakt.

Meer recensies van Janneke Bouwman