Fijn en spannend boek

Janneke Bouwman 11 augustus 2019
Isabel en Marcus Raine zijn een droompaar: gelukkig getrouwd, mooi huis, fijn werk. Na 5 jaar huwelijk zijn er wel wat rafelrandjes maar over het algemeen leiden ze een goed en gelukkig leven. Isabel is een succesvol schrijfster en Marcus is ICT-specialist met een succesvol eigen bedrijf. De droom spat uit elkaar wanneer Marcus van het ene op het andere moment verdwijnt; zijn kantoorgenoten worden vermoord en het huis van Marcus en Isabel wordt kort en klein geslagen.
Voor haar werk is Isabel het gewend om de touwtjes in handen te hebben; ze doet veel research voor de plotontwikkelingen in haar boeken en kent haar karakters door en door. De drive om een goed boek te schrijven en daarvoor alles op alles te zetten én haar eigen karakter waardoor ze altijd de regie wil hebben en altijd het naadje van de kous wil weten, zetten haar ertoe om nu op zoek te gaan naar de waarheid omtrent haar man. Wat is er gebeurd en wie is hij eigenlijk?

Lisa Unger is een geliefd auteur van spannende boeken, waarbij niet zozeer nagelbijtende spanning alswel goed uitgewerkte karakters en een knap in elkaar gezet plot de hoofdrol spelen. Daarom zijn haar boeken eerder misdaadromans te noemen dan thrillers.
In Voor jou wil ik sterven maakt ze ook weer gebruik van mooie personages: Isabel, haar zus Linda met echtgenoot Eric, haar literair agent Jack, rechercheurs Grady Crowe en Jesamyn Breslow en natuurlijk de ongrijpbare Marcus Raine. Ieder karakter krijgt voldoende ruimte om zijn of haar plaats in het verhaal te verdienen. De belangrijkste invalshoeken zijn de verhalen van Isabel, haar zus Linda en rechercheur Crowe. Door hun levens door elkaar heen te laten lopen heeft Unger een spannend boek geschreven dat vlot leest, met boeiende perspectiefwisselingen. Je focust je als lezer niet slechts op één feit maar beseft dat gebeurtenissen uit heden en verleden effect hebben op veel meer mensen dan alleen de direct betrokkenen. Je leeft niet in het luchtledige; acties van de een hebben gevolgen voor iemand anders; gevolgen die je van tevoren wellicht niet overziet. Dat maakt de personages menselijker, je kunt goed met ze meeleven en het geeft het boek meerdere lagen.

Voor jou wil ik sterven is weer een fijn en spannend boek. Klein puntje van kritiek kan zijn dat de hoofdrolspelers af en toe wel heel gemakkelijk door de problemen heen rollen, waardoor de karakterontwikkkelingen op zich niet zo sterk zijn als in bijvoorbeeld Black-out of In mijn bloed. Toch een welverdiende 4 sterren voor deze uitstekende misdaadroman.

Meer recensies van Janneke Bouwman