Langverwachte vervolg minder spannend dan zijn voorganger

Janneke Elderbroek 07 oktober 2019

Het is ondertussen alweer twee jaar geleden dat het eerste deel van de vierdelige King-serie verscheen. Affaire is het tweede deel uit de reeks en is het vervolg op Spelen met vuur. Olivia Lewis is het pseudoniem van een Nederlandse schrijfster, die het boek schreef tijdens haar verblijf in het buitenland en na het opdoen van ervaring in luxueuze hotels.

In het eerste deel maakten we kennis met Luci King. Vrouw van de rijke Benjamin. Ze woont in een kast van een huis, samen hebben twee kinderen en Luci heeft de leiding over een van de meest chique hotels van Nederland. Maar ze komt niet uit dezelfde rijke kringen als haar man, waardoor het erg zwaar heeft bij haar schoonfamilie. Wanneer Benjamin zijn broer Joshua in huis opneemt, wordt alles anders. Het zwarte schaap van de familie komt net uit de gevangenis en lijkt in karakter erg op Luci, wat in het begin botst. Maar langzaamaan weten ze steeds meer hun weg naar elkaar toe te vinden.

Het tweede deel begint met een korte terugblik. Wat wel nodig is, want het wachten op dit vervolg heeft twee jaar geduurd. Te lang eigenlijk, want de spanning die je voelde na het lezen van het eerste deel is te ver weggezakt. Gelukkig zorgt de terugblik dat je het verhaal weer wat makkelijker op kunt pakken.

Helaas is er van echte spanning in het begin weinig te merken. Luci en Josh gaan verder met hun poging om hun seksuele avonturen te verbergen voor Benjamin en draaien om elkaar heen wat betreft hun gevoelens. Ook escaleert de situatie tussen Luci en Benjamin steeds verder en een echtscheiding lijkt onvermijdelijk. Maar wat betekent dat voor Luci en Josh? Is Josh wel klaar voor een relatie met echt gevoelens en verplichtingen?

Daar draait een groot deel van het boek om. De seksuele aantrekkingskracht is er zeker, maar een volgende stap in hun relatie blijft een moeilijk iets. Het is steeds onderwerp van discussie, wat af en toe een beetje vermoeiend is om te lezen. Ook omdat het gewone leven niet betrokken wordt in het verhaal. Luci’s baan speelde in het eerste deel nog een grote rol in het verhaal, maar in dit boek lijkt ze nauwelijks nog naar haar werk te gaan. Ook zijn haar vriendinnen minder aanwezig en als ze weer eens opdagen, is het moeilijk om te bedenken wie ze ook al weer waren.

De erotische scenes blijven net als in het eerste deel goed beschreven, maar gaan deze keer een stuk verder dan we gewend zijn. Grover en extremer, dat moet je kunnen waarderen.

De sterke punten van het boek vinden we in het laatste deel van het verhaal; wanneer de situatie bij de familie King escaleert en er een schokkende onthulling wordt gedaan. Vanaf dan wordt het verhaal spannend en niet alleen de relaties tussen de hoofdpersonages staan in de spotlight, maar ook komen we meer te weten over Josh en zijn verleden.

Opvallend daarbij is wel dat het laatste deel voornamelijk uit het oogpunt van Luci wordt beschreven. Tot dan toe gebruikte de auteur een wisselend perspectief tussen Luci en Josh, maar vanaf de escalatie lezen we alleen nog maar uit het oogpunt van Luci. Dat lijkt een gemiste kans te zijn, juist omdat er vanaf dat punt meer diepgang in het verhaal komt en daar had een bijdrage van Josh een grote rol in kunnen spelen. In plaats daarvan lezen we alleen over Luci, die daardoor soms een beetje zeurderig overkomt.

Dit tweede deel van de serie moet het hebben van het laatste deel uit het boek en heeft daardoor minder indruk gemaakt dan Spelen met vuur. Er komen nog twee delen aan en het volgende deel laat gelukkig niet lang op zich wachten. De spanning om verder te mogen lezen is echter wat minder aanwezig dan twee jaar geleden.

Meer recensies van Janneke Elderbroek