Moedermaffia en bijzondere vrienschappen

De Nederlandse auteur Anita Terpstra (1974) is schrijver van thrillers (haar thriller Samen is genomineerd voor een Gouden Strop) en van non-fictie boeken. Met het boek Moedermaffia schreef ze haar eerste roman.

In Moedermaffia maken we kennis met de zwangere Merel. Samen met haar vriend Jeroen had ze dit kindje niet gepland, maar het is wel welkom. Wat ze niet wil, dat weet ze nog steeds erg goed. Ze wil nooit worden zoals haar zus en alle andere moeders die ze kent, die alleen nog maar oog voor hun kindje hebben en verder (in haar ogen) geen leven meer hebben.

Omdat dat nou eenmaal zo hoort, meldt ze zich aan voor een zwangerschapscursus waar ze kennis maakt met de andere toekomstige moeders Lies, Wendy, Marjet en Ilona. Zodra ze daar binnenkomt vraagt ze zich af of het nu wel zo’n goed idee was. Geen van deze vrouwen is het type waar ze onder andere omstandigheden vriendschap mee zou sluiten. Maar of ze het nu wil of niet, Merel komt terecht in het verbale geweld van de moedermaffia. Ze komt erachter dat er verschillende types moeders zijn. Maar ondanks dat ieder het op zijn eigen manier doet, blijven onverwachte vriendschappen niet uit.

Moedermaffia is een roman zoals je ze niet vaak leest. Centraal in het verhaal staat de zwangerschap van de vrouwen. Alle onderwerpen rondom zwangerschap komen aan bod in de vorm van heftige (en soms eindeloze) dialogen. Tijdens deze gesprekken heb je af en toe geen idee meer wie er nu precies aan het woord is, maar dat lijkt ook niet het doel te zijn. Het gaat om de stroom aan informatie die wordt gedeeld, waaruit al snel blijkt dat elke zwangerschap anders is en iedere vrouw het op zijn eigen manier doet.

Het zijn scherpe, heftige dialogen die in een hoog tempo plaatsvinden. Erg knap gedaan van de auteur om op deze manier de informatie met de lezer te delen, maar soms komt het ook erg druk en overweldigend over. Vooral omdat de dialogen worden afgewisseld met gesprekken van Merel met haar vriend Jeroen en er daarnaast weinig ontwikkeling in haar personage zit en we ook nog vrij weinig over haar te weten komen. De personages blijven aan de oppervlakte, want uiteindelijk gaat het om de zwangerschappen.

Het voordeel van al deze informatie is dat je als lezer veel te weten komt over zwanger zijn en kinderen krijgen. Het zou bijna een gedeeltelijk informatief boek kunnen zijn, alhoewel de nadruk wel vaak ligt op de negatieve kanten van het moederschap. De diepgang is vooral te vinden in de gesprekken wanneer de angsten van de personages ter sprake komen of wanneer ze zich kwetsbaar opstellen. Ondanks alle verschillende vrouwen ontstaan er mooie vriendschappen en dat is bijzonder om te lezen. Een goede afwisseling op de discussies.

Moedermaffia is een heel ander boek dan we van deze auteur gewend zijn, maar het is zeker vermakelijk om te lezen. Door het hoge tempo en de heftigheid van de dialogen is het een perfect boek om af en toe een hoofdstuk van te lezen en het dan weer even weg te leggen. De vriendschappen die ontstaan zorgen ervoor dat je het boek wel elke keer met een glimlach weglegt en uiteindelijk dichtslaat.

Meer recensies van Janneke Elderbroek