Een heerlijk begin van een nieuwe serie!

De Britse auteur Jenny Colgan schrijft al jaren bestsellers in eigen land, maar nu is ze ook Nederland aan het veroveren. Vorig jaar lazen we voor het eerst Café Zon & Zee en sindsdien hebben we mogen genieten van Een verre kust, Het eindeloze strand en nu De kleine bakkerij aan het strand! Deze nieuwe roman van Colgan is het eerste deel van een nieuwe serie waar we van mogen genieten, want deze auteur heeft nog veel meer voor ons in petto de komende tijd.

Eigenlijk zat ik vol smart te wachten op een nieuw deel uit de Café Zon & Zee-serie en toen was daar De kleine bakkerij aan het strand! Een nieuwe serie van Colgan en ik kon niet wachten om deze te gaan lezen.

Ik ben echt gecharmeerd van alle personages in dit verhaal en dat zijn er best wat! Maar omdat we langzaam kennis met ze maken, wordt het nooit teveel en dat is zo fijn! Maar ik houd dan ook echt van dit soort verhalen met dorpjes en dorpsbewoners. Polly vond ik ook een geweldig personages. Vooral haar droge humor maakte me aan het lachen en haar doorzettingsvermogen raakte me.

Het tempo in dit verhaal ligt niet erg hoog, maar dat past goed bij het verhaal. De moeilijke tijd waar Polly doorheen moet, dat los je ook niet makkelijk op, daar is tijd voor nodig en dat komt in dit verhaal mooi naar voren. Hoe ze langzaam maar zeker haar plekje in dit dorpje verovert en haar leven weer op de rails krijgt. Af en toe gebeurt er iets wat het verhaal opschud en zo wordt voorkomen dat het saai en langdradig wordt.

Wat ik erg goed vind aan de schrijfstijl van Colgan is dat niet alleen de dialogen prettig zijn, maar ook dat de beschrijvingen van de gedachten van Polly (en af en toe een ander personage) het verhaal zoveel meerwaarde geven. Ze neemt je echt mee in haar proces om weer langzaam zichzelf te worden en hoe ze op bepaalde inzichten komt of beslissingen neemt en Colgan heeft dat geloofwaardig op papier gezet! Zo’n fijne leeservaring is dat.

Colgan heeft de gave om geloofwaardige personages op papier te zetten en een mooi verhaal te schrijven, zonder dat het saai of langdradig wordt. Ik kan niet wachten op meer van deze auteur!

Meer recensies van Janneke Elderbroek