Romance met een duister randje

Janneke Elderbroek 13 augustus 2019

Vorige maand verscheen er al een artikel op Hebban waarin naar het geheim achter het succes van de romans van Colleen Hoover (1979) werd gezocht. De ene naar de andere bestseller heeft ze op haar naam staan en onlangs verscheen haar nieuwste roman Too Late.

Hoover schrijft voornamelijk romans voor New Adult en Feelgood-liefhebbers. Boeken met een romantisch verhaal waarin serieuze thema’s niet geschuwd worden. Met deze nieuwste roman verrast Hoover ons opnieuw en laat ze zien dat ze nog meer kan. Too late is namelijk een romance met een dosis crime, waardoor het ook een spannend boek wordt.

In Too late maken we kennis met Sloan, die al twee jaar noodgedwongen een relatie heeft met drugscrimineel Asa. Ze kan niet bij hem weg omdat hij de zorgkosten voor haar zieke broertje betaalt. Een uitzichtloze situatie, totdat Carter in beeld komt. Ze ontwikkelen gevoelens voor elkaar, ook al is dat extreem gevaarlijk, want de jaloerse en gevaarlijke Asa mag daar natuurlijk niets van meekrijgen. Sloan voelt dat ze niets met deze gevoelens kan. Ze zit gevangen bij Asa die haar steeds meer onder druk zet. Maar dan heeft ze geen rekening gehouden met Carter die vastbesloten is om haar uit dit hopeloze en gevaarlijke leven te halen.

Bij het zien van de titel en de cover krijgen lezers die bekend zijn met de auteur al het gevoel dat ze hier met iets nieuws van Hoover te maken hebben. De combinatie van roze met donkere kleuren geven het boek al een donker uiterlijk en daarnaast komen de grote letters meteen in het gezichtsveld, ze hebben iets schreeuwerigs. Het past perfect bij het verhaal en de situatie waarin Sloan zich bevindt.

We volgen in dit verhaal drie verschillende personages. Sloan, Carter en Asa. Wat meteen opvalt is de bijzondere keuze van Hoover om het personage van Asa ook een stem te geven. In het begin roept dit vragen op. Waarom krijgt drugscrimineel Asa zo’n grote rol in dit verhaal? Het is een naar, slecht en misschien wel psychopathisch personage waar je de kriebels van krijgt. Maar hiermee bewijst Hoover alweer dat ze lezers nog steeds kan verrassen. Ondanks alles kun je tijdens het lezen Asa een klein beetje begrijpen en is hij soms ook echt zielig. Hij verandert niet en maakt geen grote ontwikkelingen door, maar door de fantastische schrijfkunsten van Hoover kan je hem soms wat beter begrijpen. Ook het verhaal van Carter en Sloan is een bijzonder liefdesverhaal waarbij de emoties van de pagina’s afspatten. De wanhoop en liefde voor elkaar van zowel Sloan als Carter is zo duidelijk. Carter wil Soan beschermen, maar hij realiseert zich ook dat hij het langzaam moet doen en dat het niet altijd even makkelijk gaat. Dat zorgt ervoor dat de situatie niet geromantiseerd wordt, maar uit het leven gegrepen kan zijn.

Het verhaal heeft een bijzondere opbouw. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de auteur het eerst schreef als online serie, maar het werd zo goed ontvangen dat ze er bonusmateriaal aan toevoegde en er uiteindelijk een complete roman van maakte. Daardoor bestaat het boek uit twee delen met nog wat hoofdstukken erachteraan. Dat maakt het anders dan anders, maar zeker niet minder goed, want het sluit perfect op elkaar aan en zorgt voor de drang om te willen doorlezen.

Dit boek is veel donkerder dan wat we tot nu toe van Colleen Hoover gewend zijn. In haar eerdere romans schuwt ze serieuze thema’s niet, maar deze donkere en uitzichtloze situatie is weer een stapje verder en dat weet ze heel goed over te brengen. Zo goed dat je als lezer soms een beklemmend gevoel krijgt tijdens het lezen. Ook in haar eerder verhalen weet Hoover met haar schrijfstijl een betrokkenheid bij de personages te creëren. Ze weet situaties herkenbaar en levensecht te beschrijven waardoor je betrokken wordt bij de leefwereld van de personages en daar voegt ze nu ook nog meer spanning aan toe. Wat Hoover ook niet schuwt in dit verhaal zijn de grove erotische scenes. Ook iets anders dan wat we van haar gewend zijn, maar heel erg knap gedaan want het past in het verhaal.

Met Too Late verrast Hoover de lezer met een nieuw verhaal met heftige thema’s en deze keer ook een duister randje. Hoewel Too late thematisch een stuk zwaarder is dan haar andere romans zorgt haar prettige schrijfstijl er wel voor dat het goed leesbaar is en de toegevoegde spanning maakt dat het boek niet weg te leggen is. Hoover heeft weer bewezen wat een geweldige en veelzijdige auteur ze is.

Meer recensies van Janneke Elderbroek