Anders dan verwacht

Ik mocht Kattentijd lezen voor de leesclub. In eerste instantie sprak het boek me niet zo aan door de titel en het omslag, maar na het lezen van de achterflap was ik toch wat nieuwsgieriger geworden.

In het begin moest ik erg wennen aan het Vlaamse taalgebruik. Sommige dingen begreep ik echt niet, maar door de context kwam ik er wel redelijk uit.

De auteur heeft met zorg twee hele verschillende personages neergezet. Vooral de schrijnende jeugd van de jonge Severine kwam erg binnen. Zo triest hoe zij heeft moeten opgroeien samen met haar broer en zusje onder zulke slecht omstandigheden. Ik kreeg daar echt een naar gevoel van, dus dat heeft ze wel goed over kunnen brengen! Fauve was weer een heel ander persoon en maakte iets minder indruk op mij.

Met de schrijfstijl had ik soms wel wat moeite. Het Vlaamse taalgebruik is erg wennen en de toon was vaak erg negatief en grof, daar houd ik persoonlijk niet zo van. Ook de opbouw vond ik soms erg verwarrend. Ik wist vaak niet in welke tijd in het verhaal we waren. De wisseling tussen de perspectieven van Fauve en Severine vond ik wel fijn gedaan.

Uiteindelijk was het een heel ander boek dan ik had verwacht. De personages zijn goed neergezet, maar het verhaal zelf was erg verwarrend en dat haalde voor het leesplezier weg helaas.

Meer recensies van Janneke Elderbroek