Originele feelgood met diepgang

Janneke Elderbroek 13 september 2019

Tamara Haagmans (1980) is geen nieuwe naam meer in feelgoodland. Nadat ze in 2017 de korte verhalenwedstrijd van het Valentijngenootschap won, zijn er meerdere boeken van haar hand verschenen. Zo konden we vorig jaar Sprong in het diepe en de New Adultroman Ctrl Alt Delete lezen, verschenen bij verschillende uitgeverijen. Met haar stapeltje publicaties groeit ook haar schrijfervaring en dat is te merken. De mooiste dag van je leven is haar nieuwste roman en onlangs verschenen bij uitgeverij Luitingh Sijthoff.

In De mooiste dag van je leven maken we kennis met Krista, medewerker in de kringloopwinkel van Silvia, de beste vriendin van haar overleden moeder. Samen met haar collega Marthe vindt ze op een dag een doos met daarin een prachtige trouwjurk. Na enig aandringen van Marthe past Krista de jurk en hij zit haar als gegoten. Alleen een vriend en trouwplannen ontbreken nog. Maar dan vinden ze nog meer in de doos, namelijk een ring en geloftes. Het lijkt haast ongeloofwaardig dat iemand dit naar een kringloopwinkel heeft gebracht en Krista besluit op onderzoek uit te gaan.

Dankzij de zoektocht maakt ze kennis met Roy. Ze voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar allebei hebben ze veel verdriet te verwerken. Bovendien loopt Krista ook met haar eigen geheimen rond. Durven ze hun relatie een kans te geven? En durft Krista haar geheimen met Roy te delen?

Na het zien van de vrolijke cover met de mooie titel zou je een heerlijk luchtig feelgoodverhaal kunnen verwachten. Maar al snel kom je er achter dat De mooiste dag van je leven meer is dan dat. Wat direct opvalt is de verrassende, originele insteek. Je voelt hoe bijzonder het is dat Krista deze jurk heeft gevonden, maar ook hoe onrealistisch het is dat de jurk in de kringloopwinkel terecht is gekomen. Krista scoort punten bij de lezer door naar de eigenaar op zoek te gaan in plaats van het kledingstuk voor zichzelf te houden. En dat wordt beloond, want door haar goede daad maakt ze kennis met Roy. De kwetsbare opstelling van Krista aan het begin van het verhaal maakt haar al snel tot een geliefd personage. Ze heeft al behoorlijk wat meegemaakt in haar leven en je gunt haar een lieve man, een fijne relatie en misschien uiteindelijk die prachtige trouwjurk.

De vlotte schrijfstijl van Haagmans zorgt ervoor dat je midden in het verhaal zit. De personages worden geïntroduceerd aan de hand van de gebeurtenissen in het boek. Zo heb je al voordat je bij bladzijde vijftig bent kennis gemaakt met de meesten van hen. De lezer is net zo verward als Krista, want we hebben ook meerdere versies van Roy leren kennen. Het leest fijn om zo in het verhaal opgenomen te worden, dat maakt het goed dat de plot vanaf het begin af aan een tikje voorspelbaar is.

Als je alleen een mooi liefdesverhaal verwacht, kom je voor een verrassing te staan. Het verhaal gaat namelijk meer de diepte in door de serieuze thema's die Haagmans in het verhaal heeft verwerkt. Thema's als omgaan met verlies, schuldgevoel, eenzaamheid en verdriet staan haaks op de romantiek en humor in dit boek. Deze diepgang in het verhaal wordt vooral bereikt via flashbacks, die niet alleen vanuit Krista's oogpunt worden verteld, maar ook vanuit de andere personages. Wat ook fijn is aan de opbouw is dat de flashbacks duidelijk worden gemaakt doordat er een datum boven de hoofdstukken staat, waar dat bij andere hoofdstukken niet het geval is. Het wijst je erop dat je een stukje het verleden in gaat en meer over personages en gebeurtenissen te weten gaat komen, zonder dat het verwarrend is.

Wanneer je De mooiste dag van je leven gaat vergelijken met Sprong in het diepe (2018) merk je al snel een groot verschil op een positieve manier. Waar Sprong in het diepe een verhaal was waarbij je tijdens het lezen vele vraagtekens had en juist tegen het einde een originele plottwist, gaat het in De mooiste dag van je leven heel anders. Je kunt je veel beter in de personages inleven omdat je ze vanaf de eerste bladzijde leert kennen. Door de flashbacks ontstaat meer diepgang en grote geheimen worden door de personages alleen voor elkaar bewaard, niet voor de lezer. Dat creëert betrokkenheid.

Met De mooiste dag van je leven heeft Haagmans een feelgoodroman met inhoud geschreven. Een groei in schrijfstijl is zichtbaar en maakt nieuwsgierig wat we nog meer van deze auteur in de toekomst kunnen verwachten!

Meer recensies van Janneke Elderbroek