Prachtige roman over twee sterke vrouwen

Janneke Elderbroek 22 januari 2020

Sarah Jio (1978) heeft al vele romans op haar naam staan en haar boeken worden vertaald in meer dan vijfentwintig landen. Naast het schrijven van romans is ze ook journalist en heeft ze haar eigen podcast, Mod About You.

In haar nieuwste roman Bloemen voor mijn dochter wordt Caroline wakker in een ziekenhuis in Parijs. Ze lijdt aan geheugenverlies en kan zich niets meer van haar verleden herinneren. Ze komt erachter dat ze een teruggetrokken leven leidt in een appartement in Parijs, maar ze is Amerikaanse. Eenmaal uit het ziekenhuis ontslagen gaat ze op zoek naar zichzelf. In een kast in haar appartement vindt ze een stapel brieven, geschreven tijdens de Tweede Wereldoorlog door een vrouw die Celine heet. Langzaamaan, met de hulp van haar buurtbewoners, komt ze er niet alleen achter wie ze zelf is, maar ook wat er in de oorlog met Celine is gebeurd. De levens van de vrouwen blijken door het appartement met elkaar verbonden te zijn.

Jio maakt gebruik van twee tijdlijnen. Caroline leeft in het heden en Celine probeert te overleven als Joodse vrouw in Parijs tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal heeft verschillende spannende elementen. Het wordt al snel duidelijk hoe de personages met elkaar verbonden zijn, maar het lot van Celine en het verleden van Caroline, dát moet uitgezocht worden. Er blijkt namelijk veel meer te zijn dan alleen het appartement. Beide personages zijn goed uitgewerkt, waardoor er een gevoel van sympathie ontstaat voor Celine en Caroline. Ook maakt de auteur gebruik van verschillende bijpersonages. Zoals Victor die zich lijkt te ontfermen over Caroline, en mensen die in zowel het leven van Caroline als Celine voorkomen. Tegen het einde komen de verschillende verhaallijnen en personages samen en wordt het verhaal een prachtig in elkaar gewoven geheel.

Daar tegenover staat dat het verhaal weinig origineel is en vaak een geromantiseerd beeld weergeeft, los van de gruwelijke dingen die vooral Celine moet doorstaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Caroline die in de stromende regen een openbaring krijgt op de straten van Parijs of de epiloog waarin alle eindjes soms te mooi bij elkaar komen. Maar aan de andere kant was het ook een interessante epiloog voor een fictieroman. De personages zijn allemaal verzonnen, maar door de epiloog leek het net alsof ze echt hebben bestaan. Dat zorgt voor een leesbeleving waarbij het verhaal nog meer tot leven komt.

Jio heeft een prettige, beschrijvende schrijfstijl waardoor je je tijdens het lezen waant in de straten van Parijs. Bijzonder is het ook om te lezen over dezelfde straat in verschillende tijden. Het gedeelte waarin Celine in het appartement opgesloten wordt door een Duitse officier is zonder meer het gruwelijkste aspect uit het verhaal, maar Jio heeft het zo kunnen brengen dat het goed te lezen is, zodat je alleen maar meer bewondering krijgt voor haar doorzettingsvermogen.

Sarah Jio heeft met Bloemen voor mijn dochter een prachtige roman geschreven over liefde, familie en de vastberadenheid van twee vrouwen om te overleven, waarbij het heden en verleden op een bijzondere manier samenkomen.

Meer recensies van Janneke Elderbroek