Mooi verhaal

Net heb ik met veel plezier het boekenweekgeschenk van Ilja Leonard Pfeijffer gelezen. Het verhaal draait om Carmen, een vrouw van middelbare leeftijd, echtgenote van een ex-diplomaat, actief in de plaatselijke bibliotheek. Herinneringen spelen bij haar op aan de Italiaanse Antonio, haar eerste liefde. Ze besluit daarom voor een korte vakantie naar Monterosso te vertrekken, waar ze een jongetje uit het dorp ontmoet en veel dingen anders lopen dan verwacht.
Wat mij betreft zeker een geslaagde novelle, met een mooi afgerond verhaal inclusief boodschap, sympathieke personages, herkenbare gedachten, veel humor en voldoende zelfspot (dat laatste mag je toch echt wel hopen). Daarnaast zijn literaire verwijzingen, de actualiteit van de epidemie plus beperkende maatregelen en de plot van het verhaal op een logische en doordachte wijze met elkaar verweven.
Natuurlijk kun je praten over details die te toevallig zijn, of die misschien uit praktisch oogpunt niet helemaal kloppen. In de context van het verhaal zijn die naar mijn idee echter zeker te verdedigen. Neem nou het feit dat Carmen Oronzo in het Nederlands over haar leven vertelt, waarbij hij naar haar luistert, al spelend met een stokje. Het gaat uiteindelijk niet om Italiaans of Nederlands, zoveel is duidelijk.
Een serieuze kanttekening nog: ik denk dat de vele lange zinnen, hoewel poëtisch, wel wat korter hadden gekund. Met een boekenweekgeschenk wil je tenslotte een breed publiek aan het lezen krijgen.

Meer recensies van Janneke Slabbekoorn