Een klassieker met een twist.

Jasmine-Liebrecht 24 februari 2023
Spoorloos, geschreven door Deflo, is na Weerloos en Ademloos het derde boek uit de "Cel 5" reeks. Het boek is perfect los te lezen van de vorige twee boeken. In tegenstelling tot de vorige boeken wordt er iets minder aandacht besteed aan de privé levens van Feremans en De Decker. Als je, net zoals mij, iemand bent die liever wat meer achtergrondinformatie hebt over de personages is het aangeraden om de twee voorgaande boeken eerst te lezen.
Het boek is goed geschreven, leest vlot, bouwt snel spanning op dat doorheen het hele boek aangehouden blijft.

Spoorloos gaat over een meisje van 7 jaar, Irina Gerlach, dat voor de laatste keer gezien werd in de cinema. Als lezer ga je niet mee op zoek naar wie de dader is. Je weet wie het is, waar hij zit, wat hij doet en waarom hij het doet. Het boek laat je meekijken in het hoofd van de dader, wat er in hem omgaat en waarom hij de daden stelt. Je krijgt ook een beeld van wat in het hoofd van het slachtoffer omgaat. De manier waarop Deflo de gedachtegang van Irina uitschrijft is beklijvend en aangrijpend. Anderzijds volg je de politie in hun zoektocht naar het meisje. Je deelt hun frustraties en teleurstelling wanneer het zoveelste spoor doodloopt. Het heeft alle elementen van een klassieke detective maar toch zit er een extra twist in waardoor het zich onderscheid.

Het enige puntje van kritiek is dat er soms snel van A naar B gegaan werd. Dit zorgde hier en daar voor verwarring.

Meer recensies van Jasmine-Liebrecht