Dit boek leg je niet meer weg!

Jolanda 24 mei 2020
‘Testament’ gaat over een Fins gezin, een gezin met 12 kinderen (eigenlijk 14), waarover vader Pentti met strakke hand heerst. Moeder Siri kan alles maar ternauwernood aan en de sfeer is beklemmend. De oudste vier zijn inmiddels al het huis uit, maar met kerst komt bijna het hele gezin samen. Er broeit iets, er staat iets te gebeuren. Er moet zelfs iets gebeuren, maar wat zal dit voor ieder van hen gaan brengen?

De sfeer in het boek is donker, maar Nina Wähä laat het nergens zwaar voelen. Sterker nog, ondanks alle geheimen en littekens die de gezinsleden met zich meedragen heeft Wähä een lichte vertelwijze die maakte dat ik door het boek heen vloog. Ze laat je dichtbij, heel dichtbij (de meeste) gezinsleden komen waarbij je duidelijk voelt welke impact het opgroeien in een benauwende omgeving op ieder van de broers en zussen heeft. Tegelijkertijd voel je de sterke verbondenheid met gezin.

Ik heb dit boek verslonden en was bij bepaalde passages echt geëmotioneerd. Hoe bizar sommige situaties soms ook zijn, het is nooit over the top en het valt allemaal voortdurend op zijn plek. Nina Wähä heeft me met dit boek echt weten te raken en ik vind het verreweg één van de mooiste boeken die ik dit jaar las!

Meer recensies van Jolanda