Wonderschoon taalgebruik!

Jolanda 23 juni 2020
Eigenlijk was dit een ‘cover-read’, want zeg nu zelf: die is toch echt prachtig! Ik had me er helemaal niet zo in verdiept waar het verhaal over zou gaan. Soms laat ik me gewoon graag verrassen!

‘Het verhaal gaat over een Joodse familie waarin vooral het leven van Geertje en Victor, de broer van haar grootvader, centraal staat.
Geertje, studente rechten in Nijmegen, is op zoek naar haar identiteit. Dit wordt vooral gevoed doordat haar Joodse familie niet Joods wil overkomen. Geleidelijk ontdekt ze wat hier achter zit, maar dit betekent ook dat ze de keuze moet gaan maken welke rol ze dit in haar eigen leven wil gaan geven. Parallel aan haar verhaal loopt het levensverhaal van Victor, de broer van haar grootvader. De flamboyante Victor was het zwarte schaap van de familie en over zijn leven wordt zo veel mogelijk gezwegen. Zijn levensverhaal zal uiteindelijk erg bepalend zijn voor het leven van Geertje.’

Verrast was ik zeker! Meer nog dat dat: dit boek heeft me volledig ingepakt! Niet alleen de cover is prachtig, ik ben ook helemaal verliefd op het wonderschone taalgebruik. De mooie zinnen, de subtiele humor, de moeiteloosheid waarmee je door het verhaal getrokken wordt. Ook de wisseling van perspectief waarbij er telkens paralellen te vinden zijn in de verhaallijnen, ik vond het subliem! En door de snelheid van het verhaal wordt het nergens saai. In tegenstelling tot wat andere recensies die ik achteraf las, waarin vooral wat verdieping werd gemist, heb ik daar zelf geen last van gehad. Ik vond de snelheid fijn!

Wat een prachtig debuut heeft Judith Fanto hiermee neergezet! Voor mij is het in ieder geval één van mijn favorieten van dit jaar!

Meer recensies van Jolanda