Rauw maar tegelijkertijd verfijnd!

Jolanda 07 februari 2020
‘Wanneer de welgestelde en populaire Max en de minder welgestelde en introverte Kate elkaar ontmoeten op de universiteit ontstaat er een schijnbaar onwaarschijnlijke maar bijzondere vriendschap. Na hun afstuderen overkomt Kate iets verschrikkelijks: zij wordt verkracht door een familielid van Max. Wat betekent dit voor het verdere leven van Kate maar ook voor hun vriendschap?’

Een zwaar thema! Maar Rosie Price zet dit thema niet heel zwaar neer. Sterker nog, het beschrijven van het wel en wee van Max en zijn familie lijkt af en toe wel wat op een soap. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar af en toe wat moeite mee had. “Om wie en wat draait het hier nu, stelletje stumperds”, had ik af en toe de neiging om ze toe te schreeuwen. Toch heeft het wel degelijk een functie in het boek. Het draait vooral om onmacht en het verwerken van eigen trauma’s terwijl Kate natuurlijk een heel groot trauma te verwerken heeft. Alle emoties hieromheen weet Rosie Price rauw maar tegelijkertijd heel verfijnd weer te geven. Tot aan het eind van het boek blijft maar de vraag in hoeverre Kate de gebeurtenis volledig verwerkt heeft en in hoeverre kun je zoiets ooit echt te boven komen.

De schrijfstijl (een beetje in de stijl van ‘Normal people’) lag mij niet helemaal. Toch heeft ze me weten te raken met haar pakkende manier van emoties beschrijven!
Een knap debuut!

Meer recensies van Jolanda