Indrukwekkend debuut!

Jolanda 28 maart 2020
‘Boris Pasternak is bezig met schrijven van zijn meesterwerk ‘Dokter Zjivago’, ook al weet hij dat dit boek nooit uitgebracht zal kunnen worden in het Rusland van de jaren ‘50. Aan de andere kant van de wereld zien de Amerikanen echter kansen om door middel van dit boek meningen die afwijken van de Russische machthebbers te verspreiden onder de Russische bevolking. Er is de CIA dan ook veel aan gelegen om het boek te bemachtigen en een gedrukte versie weer Rusland in te smokkelen en te verspreiden. Dit blijft echter niet zonder gevolgen voor Pasternak en zijn naasten.’

Wat een bijzonder verhaal. Natuurlijk ken ik het boek van Boris Pasternak wel. Tenminste, ik ken het als klassieker en als liefdesverhaal, maar heb het zelf nooit gelezen. Nu wil ik dat natuurlijk wel, ooit!

Het duurde echter wel even voordat ik in het verhaal kwam. Of het nu door de overload aan personages, mijn gebrekkige kennis van de Russische geschiedenis of iets anders kwam, dat weet ik niet.
De flow kwam voor mij pas halverwege het boek. Daarvoor kreeg ik maar geen vat op de twee verschillende verhaallijnen.
Maar ineens kwamen er dingen samen en begreep ik ook pas de kopjes van de hoofdstukken. Toch fijn! Het lag in ieder geval niet aan de schrijfstijl, anders had ik het boek al lang weggelegd.

Toen de flow er wel ineens was, wilde ik alleen maar doorlezen, vooral geïntrigeerd door de sterke vrouwen in het boek. Wauw, wat een sterke historische roman! Het enige minpuntje dat ik nog kan bedenken dat ik graag nog wat meer had willen weten over vooral de vrouwelijke hoofdpersonen in het boek. Die Pasternak, dat geloof ik wel. Maar de vrouwen waar het eigenlijk in dit boek om draait, die hadden nog wel wat meer verdieping mogen hebben.

Meer recensies van Jolanda