Het verhaal achter Anna Boleyn

Jeannie Bertens 18 oktober 2019
Het Boleyn Mysterie is het vierde deel in een reeks van Kathleen McGowan. De eerdere delen heten Het Magdalena Mysterie, Het Jezus Mysterie en Het Medici Mysterie. De delen volgen elkaar chronologisch op maar zijn goed afzonderlijk van elkaar te lezen. In dit vierde deel komt hoofdrolspeelster Maureen Paschal weer ten tonele. Maureen is een roodharige vrouw, gespecialiseerd in de kennis over sterke vrouwen uit het verleden. Ze laat zich niet alleen door wetenschappelijke kennis leiden maar ook door haar onnavolgbare intuïtie. Samen met haar verloofde Berenger heeft ze een schitterend kasteel gekocht in het zuiden van Frankrijk. Schitterend als in de zin van tradities en legenden, verder is het nogal een bouwval. Samen met hun vrienden Tammy en Ronald proberen ze de bouwval goed te restaureren tot het schitterend kasteel dat het ooit geweest is. Maureen is bezig met een boek over het verleden van Anna Boleyn. Voor haar research heeft ze veel contact met andere vrouwen die zich in hetzelfde kennisgebied begeven. Een van hen wordt vermoord teruggevonden. Ze is onthoofd, net als Anna Boleyn. Maureen is daar erg van geschrokken, de overledene was een goede vriendin van haar. Toch gaat ze verder met haar research en ze is helemaal opgewonden wanneer er in hun kasteel de verborgen dagboeken en brieven van Anna Boleyn worden gevonden. Anna heeft een tijdje in Frankrijk gewoond o.a. bij Margaretha van Valois, de uiteindelijke bewoner van het kasteel dat Maureen en Berenger gekocht hebben. Ze gaat op bezoek bij een vrouw die gespecialiseerd is in de geschiedenis van deze Margaretha, Simone de Bourbon. Het klikt goed tussen de beide vrouwen en ze besluiten hun krachten te bundelen. Helaas wordt Simone niet veel later ook vermoord teruggevonden. Is er een verband tussen beide moorden? De politie en ook Berenger hebben vermoedens en zoeken een aantal zaken uit.
Maureen wordt helemaal in beslag genomen door het verhaal van Anna Boleyn als jong meisje (12 jaar) in Frankrijk, waar ze wordt ingewijd in de leer van de Katharen en in ’Le temps viendra’. In de geschiedenisboeken wordt het verhaal van Anna Boleyn heel anders verteld dan in dit boek. Anna wordt een vrouw van vlees en bloed, ze is intelligent, welopgevoed en voorbestemd om koningin te worden en wat voor een! De auteur werkt met twee verhaallijnen, eentje die speelt in het heden en eentje die speelt in de vroege zestiende eeuw. De tweede verhaallijn krijgt veel meer ruimte toebedeeld. Al lezende doe je een indrukwekkende hoeveelheid historische kennis op, geschiedenis bekeken van uit het gezichtspunt van een aantal sterke vrouwen. Samen doen ze de geschiedenisboeken vanuit de wereld van mannen verbleken! En als mannen de historie in de zestiende eeuw al van vrouwen konden ontdoen, zouden ze dat ook in de huidige tijd kunnen? De moordenaar van Simone lijkt op jacht te zijn naar alle vrouwen, inclusief Maureen, die de geschiedenis willen herschrijven!

Mijn mening: Ik ben een enorme fan van de boeken van Kathleen McGowan. Ze doet vreselijk veel research voor haar boeken en dat vind je dan ook terug in een geweldige stroom informatie verwerkt in haar boeken. Boeken die altijd in meerdere verhaallijnen spelen. Haar hoofdrolspeelster is Maureen Paschal een schitterende vrouw die niet met zich laat spotten. Hoewel Het Boleyn Mysterie een literaire thriller is, laat het zich beslist niet alleen maar als thriller lezen. Verwacht geen boek dat je in een dag uitleest maar neem de tijd om kennis te maken met Anna Boleyn en de boeiende vrouwen die haar omringden. Leer waarom Anna Boleyn onbevreesd naar haar executie ging. ‘Le temps viendra…..’.
Ik heb genoten al was de eerste verhaallijn af en toe wat langdradig, het is Kathleen McGowan vergeven, vier sterren voor dit mooie vierde deel uit een reeks die hopelijk een vervolg krijgt in een boek over Elizabeth.

Meer recensies van Jeannie Bertens