De terugkeer

Jeannie Bertens 23 december 2019
De auteur van dit magische boek, Laura Alblas, is een enorme Beatlefan. De Beatles spelen dan ook een aanzienlijke rol in het verhaal. De echte hoofdrolspeler is Lucy (ja, ja, Lucy in the Sky with Diamonds), een negentienjarig meisje opgegroeid in Australië maar geboren in Duitsland. Zij gaat studeren in Berlijn en bij haar eveneens negentienjarig nichtje Emma inwonen. Althans, dat was het plan. Maar bij aankomst lijkt Emma helemaal veranderd. Ze woont samen met David en ze verwachten hun eerste kindje. Weg feesten en genieten van het studentenleven samen met Emma. Lucy is eigenlijk niet welkom bij de tortelduifjes en via David krijgt ze een plekje in een hostel. Daar ontmoet ze bij toeval Eli, een knappe jongen. Nou, helemaal toevallig is het niet voor Eli, hij is bewust op zoek naar haar. Gelukkig voor hem heeft Lucy niets in de gaten, ze valt als een blok voor hem. Wanneer ze uit het hostel moet, trekt ze bij Eli in. Dat komt Eli goed uit, hij weet immers al dat Lucy de Verteller is. De Verteller die moet maken dat Brin, een oude Germaanse god weer terug kan keren op aarde. Alleen wanneer mensen in hem geloven, kan hij hier leven. Lucy moet de mensen aan dat geloof helpen door te Vertellen. Eli werkt voor Manuel, een rijke man die zijn rijkdom nog verder hoopt te vergroten door Brin’s rechterhand te worden. Hoewel Eli beetje bij beetje probeert Lucy voor te bereiden op haar rol, wil Lucy daar hélémaal niets van weten. Ze hecht geen geloof aan die gekke praatjes en in Germaanse goden gelooft ze al helemaal niet. Ze is niet onder de indruk van Manuel en zijn centen maar helaas is nichtje Emma dat wel. Zij trekt op haar beurt bij Manuel in die haar omringt met luxe, David verdwijnt in haar gedachten naar de achtergrond. Met (onwetende) Emma in zijn macht, zet Manuel Lucy verder onder druk. Maar Lucy is voor geen kleintje vervaard, trekt zich niets van Manuel en Eli aan en trekt haar eigen plan. Dan begint het spannende verhaal pas goed en volgen we onze heldin van Berlijn naar Liverpool tot uiteindelijk naar New York waar de onverwachte ontknoping plaats vindt.

Mijn mening:
Wat een leuk en verfrissend boek! Lucy is een heerlijke, weerbarstige tiener die lekker aan haar studentenleven wil beginnen. Ze is ongecompliceerd, slordig, wars van luxe maar ook wars van tradities. De Beatles kent ze eigenlijk amper en dan moet ze een verhaal slikken dat Brian Epstein, de manager van de Beatles de god Brin was en de Beatles zijn Vertellers. Nou, maak dat de kat wijs. O, ja, er spelen ook nog twee mysterieuze witte katten een rol evenals een raadselachtige pauw. Haar nichtje Emma zwelgt in haar zwangerschap en later in de onvoorstelbare luxe waarmee Manuel haar omringt. Ze heeft Lucy daar liever niet bij, ze wil het middelpunt van de aarde zijn, maar ja, ze is immers ook nog maar negentien. De tegenstellingen worden lekker dik aangezet, de strijd tussen goed en kwaad kan beginnen in een magische vertelling waarin de hoofdstukken de titels dragen van zinnen uit legendarische songteksten. De auteur werkt de karakters van Lucy en ook Eli goed uit. Emma is toch beetje een karikatuur van het verwende meisje, het stoort niet echt, valt wel op. Zo naïef kan een negentienjarige toch niet zijn. Maar al met al een heerlijk boek met leuke en originele vondsten.
De titel is goed gekozen, het is immers het magische verhaal van Lucy, de Verteller. De ondertitel ‘but listen tot he colour of your dreams’, komt terug in het verhaal. Op de cover zien we rechts onderaan twee witte katten, zij spelen een rol in die dromen. Verder zien we de contouren van een boom met een paar blaadjes eraan en de contouren van een persoon, is dat Lucy of is het Brin? Links bovenaan zien we ook nog de mysterieuze pauw, een mooie cover!
Leuk voor in de kerstvakantie, vier sterren.

Meer recensies van Jeannie Bertens