Aangrijpend

Jeannie Bertens 17 oktober 2020
Monica Haak (24) schrijft al van jongs af aan verhalen. In 2017 publiceerde ze haar eerste boek Fatale beloftes, het werd in eigen beheer uitgebracht en werd tweede in de Indie Awards van dat jaar. In 2019 kwam ze in contact met uitgeverij Hamley Books. Ze besloten samen bovenstaand boek opnieuw uit te brengen in een gewijzigde vorm. De inhoud werd grondig aangepast, een nieuwe cover gemaakt én het verhaal kreeg een nieuwe titel. Voor verdriet heeft niemand tijd is haar officiële debuut. Monica Haak is orthopedagoog, werkzaam in het onderwijs.

Na de plotselinge dood van haar vader zijn Liv en haar moeder verhuisd naar de andere kant van het land. Liv moet erg wennen en ziet dan ook op tegen het nieuwe schooljaar op een nieuwe school waar ze niemand kent. Gelukkig voor haar ontmoet ze die eerste dag al meteen Emerald, een roodharig meisje. De eerste kennismaking is wat stroef want ook Emerald ziet erg tegen het schooljaar op. Ze is lange tijd thuis geweest en heeft geen vrienden of vriendinnen op school, dat wil ze eigenlijk ook niet. Maar Liv laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Na de eerste kennismaking blijkt dat ze op maandag samen natuurkunde hebben. Er moeten tweetallen worden gevormd en het lot bepaalt dat ze het hele schooljaar samen moeten werken. Dat vormt het begin van een aarzelende vriendschap. Aarzelend omdat beide meisjes veel hebben meegemaakt, ze zijn beiden voorzichtig, bang om gekwetst te worden. Beide meisjes hebben een groot verlies geleden en dat schept toch een band. Een band die wordt aangemoedigd door de ouders van Emerald en de moeder van Liv. Ze leren elkaar beter kennen, werken goed samen voor het project van natuurkunde. Emerald komt zelfs een weekend bij Liv logeren en het wordt zowaar gezellig. Maar Emerald verbergt iets voor Liv, iets waar ze absoluut niet over wil praten. Liv vindt dat erg vervelend, échte vriendinnen zijn er toch voor elkaar? Ze kunnen elkaar toch álles vertellen? Maar er blijft een duister plekje verborgen in Emerald, een plekje dat groeit wanneer er wat spanningen in hun vriendschap ontstaan. De reactie van Emerald op die spanningen is abnormaal heftig en Liv weet zich totaal geen raad met die reactie. Uit alle macht probeert ze voor Emerald de vriendin te zijn die ze zo hard nodig heeft. Maar Emerald lijkt zich steeds verder af te sluiten van de ‘normale’ wereld, van haar ouders en van Liv. Wat is er aan de hand met Emerald en hoe kan Liv haar helpen?
Er ontwikkelt zich een heftig verhaal met veel, heel veel emoties. Maar ook een verhaal van onverwoestbare vriendschap die helend kan werken voor beide meisjes.

De auteur kiest ervoor om de hoofdstukken te schrijven wisselend vanuit het perspectief van Liv en Emerald. Daardoor worden, met name in het begin, de gebeurtenissen in hun leven dubbel beschreven maar wel vanuit een ander perspectief. Dat voegt veel toe aan het verhaal. We leren zowel Liv als Emerald kennen met hun verdriet en hun onzekerheden. Ze vullen elkaar goed aan, werken goed samen en vertrouwen elkaar meer en meer. Maar tóch blijft er iets waardoor Liv vermoedt dat Emerald haar niet helemaal vertrouwt. Door een misverstand ontstaat er ineens een explosieve situatie die hun vriendschap zwaar op de proef stelt.

Een mooi debuut voor Monica Haak. Er worden heftige thema’s in het boek behandeld, heel goed dat de auteur deze thema’s vanuit het perspectief van de tieners beschrijft. Daarmee sluit het ook aan bij de beoogde doelgroep. Het boek lijkt me ook een aanrader voor leraren op de middelbare scholen. Het enige minpuntje voor mij was dat de auteur er en passant nog wat andere thema’s in verwerkt heeft, voor mij een beetje overdone. Het haalt de aandacht van de hoofdthema’s af en doet geen recht aan de andere thema’s. Bewaar dat maar voor een volgend boek zou ik zeggen. Want dat volgende boek moer er echt komen, Monica Haak is een getalenteerd auteur. Vanwege dat minpuntje vier sterren voor een verder prima boek.

Meer recensies van Jeannie Bertens