YA detective die ook menig volwassene zal aanspreken!

Je@net 23 april 2024
5 voor 12 – Thomas Desmet

Wanneer de meest gehate leerkracht in het dorp Utzel plots overlijdt, lijkt zelfdoding de enige verklaring. Maar dan werpt een schaduw uit het verleden twijfel op de zaak. Voor tienerdetective Anton Arend worden eenvoudige raadsels plots duistere doolhoven waarin de dader de weg bepaalt.
In de wirwar van vriendschapsdrama’s, de regels van een nieuw lief en de vreemde terugkeer van zijn broer ontdekt Anton dat de grens tussen held en schurk net zo grillig is als de wifi op zijn slaapkamer.
Zal Anton op tijd de waarheid kunnen onthullen, zelfs als het zijn eigen wereld vernietigt?

‘5 voor 12’ is het tweede deel in de serie met Anton Arend in de hoofdrol. Het verhaal staat op zichzelf en is goed te volgen zonder dat je het eerste deel ‘Een brug te ver’ gelezen hebt. Wel denk ik dat het prettiger leest als je die eerste kennismaking met Anton al achter de rug hebt, want soms had ik het idee wat achtergrondinformatie uit het eerste deel te missen!

Het overlijden van de leerkracht loopt als een rode draad door het boek, maar daarnaast spelen er nog veel meer mysterieuze zaken in het leven van Anton Arend. Elke zaak krijgt in het boek een eigen hoofdstuk en daardoor blijft er een constante spanning aanwezig. Ook door de fijne schrijfstijl met humor en de nodige zelfspot leest het verhaal erg prettig.

Er is volop tienerdrama, er worden geheimen ontrafeld en er zijn verrassende ontknopingen. En dat maakt dat deze YA detective ook bij menig volwassene voor een paar aangename leesuurtjes gaat zorgen!

4 ★

Bedankt New Book Collective voor dit recensieboek!

Meer recensies van Je@net