Interessant onderwerp maar wel een moeilijk te volgen verhaal door de grote hoeveelheid mooischrijverij

JessievanKuijck 06 augustus 2023 Auteur
'Wonder' is een verhaal over een Mariaverschijning op een Frans eiland rond 1900 en hoe de samenleving daar mee om gaat. De hamvraag is uiteraard of Isaac, de 'ziener' wel betrouwbaar is. De eilandbewoners kennen hem vooral als een labiel jongetje en het gerucht gaat dan ook al snel dat hij waarschijnlijk een leugen verspreidt om aandacht te trekken. Zelfs dat snappen de eilandbewoners wel, want het is geen geheim dat zijn vader hem verwaarloosd nadat zijn vrouw, Isaacs moeder, is komen te overlijden. Ondanks alle twijfels komen mensen toch massaal naar het strand waar de jongen beweert een vrouw in de lucht te zien, waarvan iedereen aanneemt dat het de Heilige Maagd betreft.

Samenvatting
Het boek begint met Zuster Anne, een jonge non die zich als klein meisje bij de 'Zusters van Liefde' voegde omdat ze thuis misbruikt werd door haar vader. Al die jaren heeft ze de veiligheid van het klooster nooit verlaten en heeft ze dag in, dag uit gebeden tot Moeder Maria, de Heilige Maagd.
Op een dag beweert Zuster Rose dat ze een visioen heeft gehad. Ze beweert de Heilige Maagd in Bretagne zal verschijnen. Toevallig sterft op dat moment in Roscoff (een commune in Bretagne) een non tijdens haar missie. Zuster Anne wordt gevraagd om haar plaats in te nemen. Zij grijpt uiteraard meteen haar kans, want ze is er van overtuigd dat de Heilige Maagd in Bretagne aan haar zal verschijnen, precies zoals Zuster Rose heeft voorspeld. Zuster Rose zit er immers nooit naast.

Vlak bij Roscoff ligt het eiland Île de Batz. Hier woont een jongetje genaamd Hugo samen met zijn vader, moeder en zijn kleine zusje Julia. Hugo heeft ook een oudere broer die op uitzending is in Mali en daar zijn zijn ouders -met name zijn vader- erg trots op. Voor de nerd-achtige Hugo, met zijn fascinatie voor het heelal, is binnen het gezin maar weinig belangstelling en zijn vader kan hem eigenlijk amper tolereren.
Hugo heeft op school geen vrienden, maar gelukkig is niet iedereen onaardig tegen hem. Isaac, die een paar huizen verderop woont met zijn vader en wiens moeder enkele jaren eerder is overleden, krijgt thuis ook maar weinig aandacht van de rouwende weduwnaar waardoor de twee jongens, zonder er verder een woord over te wisselen, vanzelfsprekend naar elkaar toe trekken en vrienden worden.

Omdat Isaac nogal wordt verwaarloosd, gaat hij regelmatig naar een restaurantje waar serveerster Madenn zich praktisch iedere dag om hem bekommerd en hem te eten geeft. Zo serveert ze hem op een dag quiche met zalm, waarna Isaac met bord en al weer vertrekt om verderop de maaltijd te nuttigen.
De volgende dag komt Isaac niet opdagen, waardoor Madenn zich zorgen maakt. Ze gaat op zoek naar de jongen en vindt hem geknield op een plateautje vlak bij het strand, waar ze ook restanten van de quiche en het bordje vindt. Isaac is helemaal in trans en beweert na zijn spirituele ervaring dat hij iets ziet. "Ik zie".
De jongen, die anders nooit enige interesse lijkt te hebben in de wereld om hem heen en nooit iets om godsdienst heeft gegeven, beweert in de lucht een vrouw te zien die aan hem verschijnt. Die spirituele ervaring lijkt een enorme last van zijn schouders te laten glijden. Hij huilt zelfs van geluk en Madenn is ervan overtuigd dat de vrouw die hij ziet, de Heilige Maagd is. Maar dat is nog niet alles, want de vrouw in de lucht beweert tegenover Isaac dat ze een week lang iedere dag opnieuw terug zal komen om aan Isaac te verschijnen.
De vader van Isaac, Alan, vindt het allemaal maar flauwekul en wordt al helemaal chagrijnig op het moment er complete mensenmassa's naar het strand komen voor de Mariaverschijning aan Isaac. Iedere avond wordt Isaac door een steeds grotere stoet opgewacht voor hij de vrouw weer ziet, maar omstanders kunnen de Heilige Maagd zelf niet zien. Wel zien ze iedere keer hoe de jongen in trans raakt en neerknielt.

Ook Zuster Anne uit Roscoff is naar het eiland gekomen, maar raakt helemaal overstuur als ze merkt dat de Heilige Maagd niet aan háár verschijnt, zoals zuster Rose had beloofd, maar wel aan een jongen die waarschijnlijk nog nooit tot haar heeft gebeden. Vader Alan vindt het allemaal maar verschrikkelijk, al die aandacht en lariekoek. Isaac wordt immers genoeg gepest en dit kunnen ze er helemaal niet bij gebruiken. De vader van Hugo bestempelt de act van Isaac ook als aandachtstrekkerij en wil niet dat Hugo nog met hem omgaat.

De situatie op het eiland wordt steeds wranger en wanneer Isaac beweert dat de Heilige Maagd de volgende dag een wonder zal laten zien dat iedereen kan aanschouwen, wordt het steeds spannender. Vooral ook voor Hugo en Isaac.

Mijn mening
Als ik de samenvatting zo schrijf, klinkt het allemaal heel duidelijk, maar ik vond het verhaal eigenlijk heel moeilijk te volgen door de grote hoeveelheid 'mooischrijverij' van de auteur. Ze beschrijft erg veel, maar écht héél erg veel en dan. met name hoe het is gesteld met het weer en hoe de lucht eruit ziet. Ik verzoop eerlijk gezegd in al die omschrijvingen, al heeft het lezen van al die zinnen wel iets meditatiefs. Mas schrijft erg karakteristiek en haar beschrijvingen zijn erg origineel en creatief. Daarvoor heb ik zeker wel respect, want schrijven zoals zij, kan ik echt niet. Toch leidt het erg af van het verhaal en duurde het daarom vrij lang voor ik door had hoe de karakters zich tot elkaar verhielden.

Wat me ook opviel, was dat het boek helemaal niet sterk begint. Na het eerste hoofdstuk, wat ik nog steeds niet helemaal kan duiden, begint het verhaal met Zuster Delphine die Zuster Anne opwacht bij het busstation. Zuster Delphine heeft een nogal uitgesproken karakter en bezit een aantal slechte gewoontes die totaal niet bij een non passen. Hoewel ze nogal opvalt, komt deze Zuster Delphine nog amper in het verhaal terug. Ze is niet bepaald van toegevoegde waarde, maar lijkt in eerste instantie de ster van de show te zijn omdat het verhaal met haar begint. Dat vond ik vrij verwarrend.

Een ander fenomeen waar ik me nogal aan stoorde, was hoe Mas omgaat met perspectief. Het ene moment kijk je als het ware in het hoofd van zuster Delphine en een zin later, kijken we ineens mee over de schouder van Zuster Anne. Het is heel verwarrend en leest nogal vervelend.

Maar goed, onder al die uitgebreide omschrijvingen, zat wel degelijk een interessant onderwerp. Hoe reageren mensen, of eigenlijk; hoe reageert een mensenmassa op een zogenaamd wonder zoals Isaac dat beweert te ervaren? Het is fascinerend om te zien hoe alle karakters ermee om gaan en te lezen met welke gedachtes ze worstelen, maar ook om te lezen hoe er geoordeeld wordt door een compleet eiland.

Helaas vond ik het einde dan weer minder sterk. Het werd eigenlijk een beetje afgeraffeld en ik had bij het lezen van de laatste bladzijde het idee dat ik nog een hele hoop informatie miste. Hoe reageerde Alan bijvoorbeeld op de tragedie aan het einde? En hoe zat het met Madenn? En wat was nou precies de rol van vader Erwann? Waarvan je door de pagina's heen ook verwacht dat die nog ergens mee op de proppen komt omdat daar zo specifiek over geschreven wordt dat hij eigenlijk nog te jong is om priester te zijn en dat vele gelovigen eigenlijk aan hem twijfelden toen hij de rol van priester op zich nam… maar uiteindelijk wordt met dat gegeven niks meer gedaan. Jammer. Ik denk dat Mas meer uit dit verhaal had kunnen halen.

Over de auteur
Victoria Mas is een vrij jonge, Franse auteur (36) die al de nodige literatuurprijzen op haar naam heeft staan. Mas studeerde literatuurwetenschap aan de Sorbonne in Parijs en woonde acht jaar in de Verenigde Staten waar ze in de filmwereld werkzaam was. 'Het bal der gekken' was haar debuutroman en werd een wereldwijde bestseller waarmee ze diverse Franse prijzen won waaronder 'the Prix Stanislas' en 'Prix Renaudot des Lycéens'.

Meer recensies van JessievanKuijck