Een boek dat je bijblijft

JessievanKuijck 01 augustus 2023 Auteur
'Wees niet bang' is een verhaal over drie generaties vrouwen (oma, moeder en dochter) die worstelen met het grote geheim van Maria, de moeder van Laura. Laura staat namelijk op het punt om zelf een kindje te krijgen en heeft veel vragen over het moederschap. Helaas kan ze deze niet aan haar eigen moeder stellen omdat zij zelfmoord pleegde toen Laura slechts vier jaar oud was. Als Laura erachter komt waarom haar moeder zichzelf van het leven beroofde, raakt Laura helemaal van slag en begint ze aan alles en iedereen te twijfelen.

Samenvatting
Het boek begint met de zelfmoordscène van Maria wiens gedachten je nog leest voordat ze van een flat afspringt. Dit speelt zich af op de vierde verjaardag van haar jongste dochtertje Laura.

Vervolgens kijken we met de volwassen Laura mee. Laura is hoogzwanger van haar eerste kindje en heeft allerlei vragen over het moederschap. Deze vragen zou ze het liefst aan haar eigen moeder stellen, maar die is dus al overleden.
Ze is inmiddels ook erg benieuwd naar waarom haar moeder zelfmoord heeft gepleegd, maar wanneer ze hier vragen over stelt bij haar vader en haar oudere zus, krijgt ze ontwijkende antwoorden. Laura raakt gefrustreerd en besluit om stiekem naar Italië te reizen waar haar oma Chiara een teruggetrokken bestaan leidt sinds de dood van haar dochter Maria. Ze heeft Chiara dan ook al tientallen jaren niet meer gezien.

Daarna kijken we mee over de schouder van Chiara die na al die jaren ineens oog in oog komt te staan met haar kleindochter. Het duurt even voordat ze de moed vindt om het hoge woord eruit te gooien, maar uiteindelijk vertelt Chiara aan Laura waar haar moeder mee worstelde. Laura raakt hier behoorlijk van overstuur.

In de hoofdstukken die volgen, krijgt de lezer flashbacks van zowel Maria als Chiara over de laatste zware maanden van Maria's leven. Je leest hoe Chiara als moeder van Maria haar dochter ziet lijden, terwijl ze zelf ook haar bedenkingen bij Maria heeft. Je leest hoe Maria worstelt met het ouderschap in combinatie met haar geaardheid en zich voor zichzelf schaamt terwijl de wereld haar belaagd. Ook lezen we over Laura en het proces waar ze doorheen gaat na de onthulling van haar moeders geheim.

Mijn mening
Als ik van tevoren had geweten wat het geheim van Maria was, of zou hebben geweten wat het eigenlijk onderwerp is van het boek, had ik het niet gekocht of gelezen. Het onderwerp is er eentje waar ik graag van weg blijf en wat me totaal niet aanspreekt. Toch is dit een van de beste boeken die ik in tijden heb gelezen. Het zet je aan het denken. Is iemand die met dit onderwerp worstelt meteen een slecht mens? Er wordt stilgestaan bij de hel waar Maria doorheen gaat, hoe ze wordt veroordeeld door de rest van de wereld, terwijl ze nooit iets fouts heeft gedaan. Ze heeft slechts zieke gedachten waar ze vooral zelf het hardst onder lijdt.

Ik ben zelf auteur en los van het verhaal, vind ik dit boek vooral ook prachtig geschreven. Het leest gemakkelijk weg en spreekt tot de verbeelding, terwijl je als lezer een behoorlijk bitter onderwerp op je bord krijgt geserveerd. Ik vind het ook erg mooi hoe de auteur ervoor heeft gekozen om de hoofdstukken van Chiara en Laura vanuit het ik-perspectief te schrijven, terwijl de hoofdstukken van Maria vanuit het hij/zij-perspectief is geschreven om iets meer afstand te creëren. Want in tegenstelling tot Laura en Chiara, leeft Maria niet meer en dat wordt op deze manier extra benadrukt.

Ik las elders de opmerking dat het jammer was dat de ontknoping al zo snel kwam. Dat was inderdaad iets wat mij ook opviel, maar niet iets wat me stoorde, omdat je vooral ook benieuwd bent naar ieders visie op de zaak en hoe ze daarmee omgaan.

Over de auteur
Aïsha Dutrieux was voorheen rechter van de rechtbank in Den Haag, al kon ze hier niet echt haar creativiteit en schrijfkunsten kwijt. Ze speelde al een tijdje met het idee om een boek te schrijven en begon langzaam maar zeker wat zinnen op papier te zetten. Haar schrijverscarrière kreeg pas echt een boost toen ze zich inschreef voor de Schrijversacademie en daar de kneepjes van het vak onder de knie kreeg. In 2021 bracht ze dan ook haar debuutroman uit: 'Het leven noemen'. In 2022 verscheen 'Wees niet bang' en onlangs hing ze haar toga aan de wilgen om fulltime te gaan schrijven, dus wellicht kunnen we nog veel meer van haar gaan verwachten.

Meer recensies van JessievanKuijck