Bijltijd Wolfnacht Runenkracht

Johanna Lime 15 september 2020 Auteur
Ik las dit boek nadat ik De maker, De sloper, De breker las van dezelfde auteur. Hij had me al gezegd dat de volgorde anders was, dit verhaal speelt zich eerder af, maar het is zijn tweede boek. Ik las de boeken in volgorde van uitgave.
Een bekende figuur is Gunnar Gudmundson. Hij woont in Stockholm in onze tijd, maar door Loki wordt hij meegenomen naar de tijd van de Noormannen en de Noorse goden. Gunnar moet zich flink aanpassen aan het leven daar en beleeft veel avonturen. De wereld van de ruige Noormannen is wel even wat anders dan zoals hij thuis gewend is.
Gunnars lot loopt anders dan menigeen voorziet. Hij komt in contact met Zegestorm, Sigrdrifa en trekt verder door het verhaal met haar op. Het verhaal boeide me, ik kon het moeilijk wegleggen. Het trok mij als lezer nog meer omdat de personages me aanspraken, omdat ik met hen mee kon leven, meer dan in het eerste boek van deze auteur.
De ‘suspension of disbelief’ werkte goed, ik vond het geloofwaardig dat iemand uit onze tijd in de wereld van Noormannen terecht kwam. Ook wat hij daar beleefde was gaaf om te lezen, totdat er ergens over driekwart van het boek iets gebeurde waar eerder niet naartoe gewerkt was. Van mij hoefde dat deel van de weerwolven niet zo, ik vond het persoonlijk niet echt passen bij dit verhaal, maar begrijp waarom de schrijver het nodig had.
Rick Vermunt heeft zich goed verdiept in de wereld van de Edda en schrijft er fantasievolle boeken over. Met veel actie en humor. Echte aanraders voor liefhebbers van Vikingverhalen, fantasy en science fiction.

Meer recensies van Johanna Lime