Blind van Kim ten Tusscher

Johanna Lime 22 juli 2021 Auteur
Blind van Kim ten Tusscher is een vierde deel in een lange serie Vertellingen van de ondergang. Dat is goed te merken. De personages die in eerdere boeken een rol speelden komen ook hier weer om de beurt aan bod. Een nieuw personage is Nealyn. Voor sommige mensen is zij de nieuwe Godin die hoop moet geven. Maar het is nog maar de vraag of zij de oplossing voor de problemen is, merken de Inuuk bij wie ze terecht komt. Ze leert daar anders naar bepaalde dingen kijken.

Ik zal niet te veel vertellen over wat ik heb gelezen over de personages. Iedereen strijdt op zijn manier tegen de ondergang van de wereld die door Jakob wordt beoogd. Het verhaal gaat verder en het lijkt vooral zo te zijn dat er in dit boek van meerdere kanten zaken worden belicht die belangrijk zijn om de eindstrijd te gaan voeren.

Als lezer vond ik sommige gedeelten wat minder interessant, andere weer veel meer. Over het algemeen weet Kim met haar verhalen mijn aandacht goed te vangen. Als ik in de ban van haar schrijfstijl ben lees ik achter elkaar door en kan ik het boek niet gemakkelijk wegleggen. Ik was blij dat sommige personen ondanks alle vreselijke dingen die met hen gebeurden toch nog werden ‘gered.’

Het boek eindigt met verwachtingen voor het laatste deel van de serie. Daar kijk ik dan ook naar uit. Ik wil weten hoe het afloopt met deze wereld, al is het natuurlijk al duidelijk uit de titel dat hij ten onder gaat. In de boeken van Kim leer je echter dat niets helemaal zwart is. Zelfs een blinde kan het licht zien en iemand die denkt dat hij de waarheid in pacht heeft, is voor andere gezichtspunten helemaal blind.

Dit boek is wel echt alleen te lezen als je de hele serie leest. Voor de fantasyliefhebbers in Nederland een prachtige uitdaging van verbeeldingsliteratuur in onze eigen taal. Het doet volgens mij helemaal niets onder voor oorspronkelijk Engelstalige boeken

Meer recensies van Johanna Lime