De Maker De Sloper De Breker

Johanna Lime 25 juni 2020 Auteur
In dit boek dat volgens de flaptekst over Dagmar Karlsson en Gunnar Gudmundson gaat, zijn de verschillende delen van de uitgebreide wereld van de Edda heel belangrijk. In iedere deel van deze wereld speelt er wel iets van het verhaal zich af. De hoofdpersonages worden in deze wereld getrokken en moeten een groot probleem op zien te lossen. Er komen behalve deze twee mensen nog allerlei verschillende wezens en goden in dit verhaal voor. Er wordt door verschillende delen van de wereld gereisd en als ze ergens komen, is de weg terug vaak geblokkeerd. Ze moeten dan manieren vinden om verder te komen. Dan wordt het lastig om het doel van de reis te bereiken. Uiteindelijk komen ze daar toch.
De schrijver heeft de Edda als uitgangspunt genomen en is daarop voortgegaan. Daardoor worden er vaak termen en namen gebruikt die weliswaar uit die wereld komen maar die haast niet uit te spreken zijn. Zoals Sigrdrifa en zelfs namen met andere lettertekens dan gewoonlijk die nog moeilijker uitspreekbaar zijn. Dit maakte het een beetje lastig lezen.
Wie er met De Maker De Sloper De Breker worden bedoeld, wordt pas laat duidelijk in het verhaal. Ook lijken de gebeurtenissen belangrijker dan de personages. Gelukkig zijn er gedeelten die het verhaal hier en daar wat luchtiger en humoristisch maken en uiteindelijk werkt het naar een onverwacht einde toe, wat positief verrassend op mij overkwam.
Ik vond het boek vanwege de wereldbouw en verschillende avonturen interessant. De personages die veel meemaken blijven wat oppervlakkig, ik kreeg er niet echt een binding mee en dat was jammer. Voor wie meer wil weten over de wereld van de Edda en de goden van de Vikingen is dit boek een aanrader.

Meer recensies van Johanna Lime