Heerlijk ouderwets leesavontuur

Jokie 21 mei 2023
Jemig wat een boek!!! Ik had er totaal geen verwachtingen van, en als ik puur was afgegaan op de blurb van het omslag (3 kinderen die een theatertje hebben gemaakt van walvisbotten) was ik er nooit aan begonnen, maar ik las ergens een hele goede review en heb het opgepakt....en wow! Het gaat inderdaad over 3 kinderen, afstammelingen van de Engelse landadel met deels gemeenschappelijke ouders die liever feesten dan zich te bekommeren om hun kinderen. Die kinderen worden daardoor een heel hecht driemanschap en het boek is hun coming-of-age verhaal, spelend in de jaren 30 en 40. In diverse reviews las ik dat het eerste deel, waarin de kinderen opgroeien, heel traag is en dat je daar 'doorheen' moet. Dat heb ik helemaal niet zo ervaren. Ja het is vrij traag maar mooi traag, het is het deel waar je de karakters en de familiedynamiek leert kennen, en het leven van de Engelse adel in die grote landhuizen. Dan komt er een stuk dat het eerste deel verbindt met het tweede. Daar zakt het heel even in. Maar zodra het tweede deel begint ben je er weer helemaal bij. Dit is de periode van WOII waarin de kinderen, inmiddels jongvolwassen, flink getest worden. Het is meeslepend, het is spannend, het is informatief en ik moest ook nog een traantje wegpinken. Het was een ouderwets leesavontuur, zo één van: niet gestoord willen worden en elk vrij moment weer een stukje verder lezen. 542 bladzijden lang.

Meer recensies van Jokie