Non-fictie is soms beter dan fictie

JonSnow 29 april 2020
Niet echt een recensie maar een korte indruk van The Looming Tower, een boek dat ik al twee jaar geleden las. Ik was met vakantie in Maleisië en was op zoek naar geschikte vakantielectuur. Die vond ik in een bookshop in Kuala Lumpur. Soms pakt een gokje goed uit. Lawrence Wright kreeg de Pulitzer Prize voor The Looming Tower, ik dacht in 2006. Het gaat over het ontstaan en de opkomst van Al Qaeda en is bijzonder goed geschreven.

De titel is afkomstig uit de Koran, maar de precieze betekenis ben ik even kwijt. Daarom even wat research gedaan: 'The words "looming towers" or "lofty towers" (بروج مشيدة) appear in the Quran 4:78 (Sūrat an-Nisā'). According to Wright, Osama bin Laden, at a wedding before the 9/11 attacks, quoted the line, repeating it three times: "Wherever you are, death will find you, even if you are in lofty towers" (أينما تكونوا يدرككم الموت ولو كنتم في بروج مشيدة, 'aynamā takūnū yadrikkumu l-mawtu wa-law kuntum fī burūjin mušayyadatin.)'

De cover suggereert dat het boek gaat over 9-11 maar dat is niet het geval. Centraal staan Bin Laden, zijn achtergrond, het religieuze gedachtegoed dat hem heeft beïnvloed, en de diverse fundamentalistische figuren die zich in een warme belangstelling mochten verheugen van de CIA.

Het is me opgevallen dat non-fictie geen populair genre is. Geen idee waarom. Als je nieuwsgierig bent en een brede interesse hebt, dan heb je aan fictie bij lange na niet voldoende. Non-fictie is vaak ook minstens even spannend als een verzonnen verhaal. Terrorisme is een onderwerp dat mannen iets eerder zal aanspreken dan vrouwelijke lezers denk ik. Dat snap ik. Oorlog en terrorisme zijn niet lief. Vrouwen zijn eerder gecharmeerd van treurige levensverhalen, bij voorkeur met een kind in de hoofdrol dat zich door een nare situatie heenslaat.

Hoe kom ik erop om juist nu iets over dit boek te schrijven? Nou, ik zag op goodreads dat Lawrence Wright met een nieuw boek komt: The End of October. Een medische thriller waarbij een arts de strijd aangaat met een virus dat een pandemie veroorzaakt. Best wel actueel en daarom ben ik wel nieuwsgierig.

Meer recensies van JonSnow