Aangrijpend verhaal dat aanzet tot nadenken

Joran Godaert 18 augustus 2020
'... Ik weet het, ik heb het begrepen, ik had het niet moeten doen. Ik, Alfa Ndaiye, zoon van de zeer oude man, ik het het begrepen, ik had het niet moeten doen.'

Met deze passage begint het bijzondere verhaal dat auteur David Doip schreef in zijn tweede historische roman. In ‘Meer dan een broer’ vertelt hoofdpersonage Alfa Ndiaye, een Senegalese soldaat, over zijn belevenissen met zijn vriend Mademba aan het Franse oorlogsfront. Maar de gruwelijke gebeurtenissen die hij meemaakt zorgen voor een golf van gedachten en emoties die hem aanzetten tot wraak. Wanneer hij weggestuurd wordt van het front om te herstellen, moet het nadenken over zijn verleden aan de hand van tekeningen hem genezen.

Met een poëtische stijl laat David Diop de lezer genieten van prachtig geschreven passages die doorspekt zijn van beeldspraak. Door de invloed van de orale vertelcultuur in het boek lijkt het alsof Alfa Ndiaye de lezer persoonlijk stukjes van zijn levensverhaal vertelt. Tijdens het lezen eens terugbladeren om opnieuw te genieten van de fascinerende schrijfstijl is niet meer dan normaal.

Thema’s als schuld, vriendschap en reflectie over het leven vormen de basis van het verhaal. De Eerste Wereldoorlog is ook een belangrijke factor in het verhaal, maar met het verhaal van Alfa krijgt de lezer eigenlijk een stukje kleine geschiedenis te lezen uit het grote geheel. Iedereen kent wel de grote geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog en daar zijn ontelbaar veel boeken over geschreven, maar de rol van West-Afrikaanse soldaten tijdens de vier jaar durende conflict komt bitter weinig aan bod. Boeiend dus dat ook dat aspect eens belicht wordt met deze prachtige roman.

‘Meer dan een broer’ is niet zomaar een krachtig verhaal over vriendschap, schuld en reflectie, de onderliggende toon van het boek is stof tot nadenken.

Meer recensies van Joran Godaert