Nooit laat het je los

Joran Godaert 14 augustus 2019
“Ooit zal er iets gebeuren, had haar vader vaak gezegd. Ik weet niet wat het zal zijn, of waar en wanneer, maar jij zult direct beseffen dat ze me gevonden hebben. Wat er ook gebeurt, wat er ook met mij gebeurt, zeg niemand iets. Zeg niemand dat ik in Rusland heb gewerkt. Noem nooit de naam Vector. Zwijg over Systema.”

Met de val van het communisme, vluchtten heel wat wetenschappers van het Russische instituut Vector, waar destijds dodelijke virussen werden ontwikkeld, naar het westen. Als Sookies vader, die zich in Edinburgh vestigde, dertig jaar later vergiftigd wordt en Amsterdammer Alex ontdekt dat de doodkist van zijn moeder verdwenen is, beginnen ze elk aan een zenuwslopende zoektocht naar daders en antwoorden. Niet zonder gevaar, want iemand lijkt de gevluchte wetenschappers en de meegesmokkelde virussen op de hielen te zitten.

Simon de Waal is zowel auteur, scenarioschrijver, regisseur als rechercheur. Bij lezers is hij vooral bekend van zijn reeks ‘De Waal & Baantjer’. In 2016 schreef hij de politiethriller ‘Nemesis’ en verzorgde hij het geschenkenboekje voor de Weken van het Spannende Boek, ‘Vector’. Met ‘Systema’ schreef hij een vervolg/verdieping van die intrigerende novelle.

Een cover die tegelijk eenvoudig en intrigerend is, daarmee trekt de thriller meteen de aandacht. Goed uitgebalanceerde kleuren en een mysterieuze uitstraling wekken een sfeer op die vanaf de eerste bladzijde te lezen is. Na het eerste hoofdstuk zorgt de opgewekte nieuwsgierigheid voor een drang om verder te lezen die zonder oponthoud blijft aanhouden tot de laatste bladzijde. De ettelijke korte hoofdstukjes die volgen brengen afwisselend verschillende verhaallijnen en personages die zich geleidelijk aan met elkaar vermengen.

Met flitsende perspectiefwisselingen, vlotte en filmische beschrijvingen, degelijk uitgewerkte personages en bijgevolg de nodige dosis spanning brengt de Waal opnieuw een thriller in zijn kenmerkende stijl. Zonder overbodige beschrijvingen en karaktertekeningen leest het als een trein en spreekt het verhaal tot de verbeelding, al had wat meer psychologische en emotionele uitwerking het verhaal alleen maar boeiender gemaakt.

‘Systema’ is een onderhouden thriller waarmee Simon de Waal opnieuw bewijst wat hij waard is als schrijver.

Meer recensies van Joran Godaert