Een reis naar identiteit en vriendschap

Joran Godaert 01 augustus 2023
In haar aangrijpende young adult-roman "Mijn toekomst is Roos" neemt auteur Hinke van Abbema je mee op een bijzondere reis door de wereld van Roos, een transgendermeisje dat in transitie gaat. Het boek is een ware zoek- en verkenningtocht naar identiteit, vriendschap en acceptatie.

Hinke van Abbema is een Nederlandse auteur en spreker met kennis en ervaring in theologie en psychologie. Met dit boek schreef ze een verhaal waarin gevoelige onderwerpen op een respectvolle en empathische manier behandeld worden.

"Mijn toekomst is Roos" verdient op heel wat vlakken lof. De schrijfstijl is meeslepend, waardoor de lezer een band opbouwt met de hoofdpersonages. Door de perspectiefwisselingen word je ondergedompeld in de gedachten en gevoelens van zowel Roos als haar beste vriend Lucas. Dit zorgt voor een diepgaand begrip van hun innerlijke worstelingen en het maakt hun ontwikkeling geloofwaardig.

Het boek behandelt een aantal belangrijke en tevens moeilijke thema's, waaronder de zoektocht naar eigen identiteit, transitie, vriendschap en acceptatie. Hinke Van Abbema baant zich moeiteloos een weg door deze onderwerpen en laat zien hoe krachtig onvoorwaardelijke steun kan zijn voor iemand die zichzelf probeert te vinden. De vriendschap tussen Roos en Lucas is hartverwarmend.

Wat dit boek bijzonder maakt, is de manier waarop de transitie op een toegankelijke manier beschreven wordt, heel geschikt voor jongeren. Het proces en de ervaringen hadden dan wel meer diepgang mogen hebben, toch kan het verhaal een positieve impact hebben op lezers die op zoek zijn naar begrip en inzicht in de transgendergemeenschap, maar evengoed kan het een steun vormen.

"Mijn toekomst is Roos" vormt een aangrijpende en boeiende leeservaring die je als lezer zowel kan raken, als meer inzicht kan bieden in het leven van een jonge transgender. Hinke van Abbema heeft met haar empathische schrijfstijl en respectvolle verwerking van de thema's een boek geschreven dat de kracht van liefde, vriendschap en acceptatie centraal zet.

Meer recensies van Joran Godaert