Genieten

Jos Kunze 14 juni 2020
Bij een beoordeling van dit boek (deel 1 van de serie Rad des Tijd), ontkom je niet aan Lord of the Rings. Drie onnozele boerenjongens uit een verafgelegen gehucht blijken bijzonder te zijn, gaan op een queeste, reizen via de meest bizarre plekken, komen de meest bijzondere karakters tegen en gaan de strijd aan met ‘The Dark Lord’. Tijdens het lezen kom je om de haverklap iets tegen waarbij je direct aan Tolkien moet denken. Behoorlijk wat lezers vinden dit verschrikkelijk. Diefstal! Plagiaat! Ik niet. In tegendeel. Er zijn enorm veel boeken en films met dit thema. En als het gevecht tussen goed en kwaad krachtig is uitgevoerd, dan kan ik daar enorm van genieten. Toegegeven: er is ook heel veel bagger en dat keur ik af. Maar Jordan, die heeft er iets moois van gemaakt. In RdT zet hij zijn karakters goed neer, bouwt een levendige en levende wereld en trekt je langzaam mee het avontuur in. Niet nieuw, niet innovatief, geen life-changer maar van hoge kwaliteit en verdient alleen daarom al gelezen te worden door iedere fantasy liefhebber.

Da’s van de andere kant jammer want nu moet ik RdT wel verder gaan lezen, en dit blijkt een van de langste series ooit. Dat ga ik dan maar afwisselen met andere boeken.

Ik ga hier geen samenvatting van het hele verhaal geven. Daarover is op internet meer dan genoeg te vinden. In de eerste alinea heb ik eigenlijk alles al gezegd. Vooruit, dat ene minpuntje dan nog: we hebben weer eens te maken met een auteur die het moeilijk vindt om de vrouwelijke karakters een eigen smoel te geven. Wat is dat toch? Eén van de hoofdrolspeelsters Moiraine is een Aes Sedai en is vanaf het begin onderdeel van de queeste. Zeg maar de vrouwelijke Gandalf. Wat jammer dat zij niet meer een eigen rol krijgt in het verhaal. Bovendien zijn Aes Sedai van huis uit de slechterikken, dus ik hoopte zo dat Moiraine uiteindelijk aan de donkere kant bleek te staan. Dat zou pas een twist zijn geweest! Maar goed, kan nog … het verhaal is net pas begonnen.
En dat is maar goed ook.

Behandel Rad des Tijd als een speciale wijn: bewaar ‘m voor bijzondere momenten en geniet van elke druppel.

Meer recensies van Jos Kunze