Tegenvaller

Jos Vlak 14 mei 2023
Met hooggespannen verwachtingen aan dit boek begonnen. maar die verwachtingen zijn niet waargemaakt. Het blijft allemaal erg oppervlakkig, veel plotwendingen komen nogal toevallig tot stand en ik vond het boek qua taal ook niet echt een literair hoogstandje (maar dat kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de vertaling liggen). Verder is het steeds met korte flashbacks teruggaan naar de vroegere gebeurtenissen die de hoofdpersonen zich in het heden herinneren een aardige truc maar het doet mij wat gekunsteld aan. Tenslotte: een belangrijk kenmerk van een goede thriller is natuurlijk dat je als lezer op het verkeerde been wordt gezet. Wat dat betreft maakt Joël Dicker het wel erg bont. Er komt een hele reeks aan mogelijke daders voorbij die het telkens niet zijn en uiteindelijk is het dan ook geen verrassing meer dat het weer iemand blijkt te zijn waarvan je het niet verwacht had.

Meer recensies van Jos Vlak