Sterk tijdsbeeld

Joseph Van den Houte 10 september 2023
Juli Zeh is één van de toonaangevende Duitse romanschrijvers.
Haar romans zijn niet alleen sterke verhalen, maar hebben nagenoeg allen ook een maatschappijkritische gelaagdheid.
Dit is ook het geval met de romans 'Tussen werelden', die ze samen met Simon Urban schreef.

Dit in een zeer originele benadering: gans de roman is in feite een correspondentie tussen de twee hoofdfiguren (via e-mail en Whats App). Beide hebben samen gestudeerd, maar hun leven is achteraf in totaal verschillende richtingen geëvolueerd.

Hij is een succesvolle journalist en adjunct hoofdredacteur voor een grote Duitse krant. Aanvankelijk zeer activistisch is hij een symbool voor de cancelcultuur van de woke beweging. Aanhanger van 'Fridays for future' wil hij met zijn krant de in zijn ogen 'juiste' politiek promoten. Tot hij geconfronteerd wordt met de negatieve kanten ervan en zelf in het oog van een mediastorm geraakt.

Zij heeft door het overlijden van haar vader haar studies moeten afbreken en de boerderij van haar vader is Oost Duitsland overgenomen. In een wereld waarin bureaucratische wetten van Europa en Berlijn overheersen tracht ze haar bedrijf overeind te houden en financieel te overleven. In haar bedrijf ervaart zij het klimaat als belangrijk; 'Fridays for future' is voor haar eerder een beweging voor jongeren die nog nooit gewerkt hebben in hun leven, maar wel zeggen hoe anderen moeten werken.

Doorheen het verhaal van beide protagonisten laat Juli Zeh een aantal belangrijke maatschappelijke thema's aan bod komen.

Eerst is daar de kwalijke rol van sociale media, die vaak het echte nieuws kapen en totaal vervormen. 'Twitter' berichten die een eigen leven gaan leiden en elke discussie onmogelijk maken. Er ontstaat wereld waarin het aantal 'followers' maatgevend is voor succes en betrouwbaarheid.
De scheidingslijn tussen objectieve nieuwsgaring en 'commentaren' is vervaagd tot soms verdwenen: kranten waar redactionele commentaren primeren boven verslaggeving van feiten.

Daarnaast en mede daardoor ontstaat er maatschappij die in sterke mate gepolariseerd wordt, waarbij het vertrouwen in de 'verkozen' politici zoek raakt.

Een polarisatie ook tussen stad en platteland.
Een thema dat ook al in 'Ons soort mensen' en 'Onder buren' een belangrijke rol speelt.
Juli Zeh neemt het op voor mensen die hard werken, vooruit willen maar botsen op een betuttelende staat met vele bureaucratische regels. Een samenleving waar heikele thema's (o.m. klimaat) op een volwassen manier uitgepraat worden en niet de speelbal zijn van 'social-media groepen.

Maar bovenal is 'Tussen werelden' opnieuw een sterk boek van Juli Zeh, waarin ze een boeiend verhaal van doodgewone mensen vertelt. En waarin ze door dit verhaal ook een doordringend beeld geeft van onze huidige samenleving.

Meer recensies van Joseph Van den Houte