Toegankelijk eerbetoon aan Gijs

Joyce Remmerswaal 23 januari 2017
Issa en Gijs raken met elkaar bevriend nadat Gijs bij restaurant Zeppos komt werken. Ze trekken zo`n beetje dag en nacht met elkaar op. Na het werk gaan ze op stap en delen veel met elkaar. Van Issa`s kant is een pure aanbidding voor Gijs en vergeet hij zichzelf in zijn eigen leven. Luis Martin de naamgever van het Jasje in de titel, is de Spaanse ex-schoonvader van Gijs en zijn absolute held, Hij is eveneens barkeeper en alle kneepjes lijkt Gijs van hem te hebben geleerd.

Tijd van spelen in het boek is vijf jaar na de plotselinge dood van Gijs, Issa is vader van Nadim en komt met zichzelf in de knoop. Hij besluit het levensverhaal van Gijs en Luis Martin op te schrjven en komt nu pas tot zichzelf en is er eindelijk tijd voor rouw. Waanbeelden waarin de held van Gijs, Luis Martin, zich in het leven van Issa bevind. Het heden en verleden wisselen elkaar continu af.

Lastig is het om Het Jasje van Luis Martin te beoordelen voor mij, Daar lees ik toch te weinig literatuur voor. De liefde van Issa/Gilles voor Gijs is overduidelijk aanwezig in het verhaal en maakt het een prettig toegankelijk boek om te lezen. Ieder woord is oprecht en met het doel Gijs te eren.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal