Lezersrecensie

Twee sterke dames

Bedankt @ilonaslevenbijls en @lsamsterdam voor het mooie boek en de mogelijkheid om mee te doen aan de leesclub. Het samen bespreken van het boek, maakt het extra speciaal en geeft andere inzichten.

De ontzettend prachtige cover en het mooie promotiefilmpje op social media, maakten dat ik al direct bedacht “dit boek moet ik lezen”, maakt niet uit waar het over gaat, er komt een boekwinkel in voor!

Evie Woods is een Ierse auteur en heeft met De verborgen boekwinkel haar vierde boek geschreven. Het is tevens haar internationale doorbraak en het eerste boek dat in het Nederlands is uitgegeven. Op de achterflap is te lezen dat ze graag de magie wil laten zien in haar verhalen.

In De verborgen boekwinkel maken we kennis met twee dames in de jaren 1921 en 2021, honderd jaar van elkaar gescheiden. Opaline vlucht in 1921 om op onder een gedwongen huwelijk uit te komen en haar droom te verwezenlijken, een boekwinkel beginnen. Martha vlucht honderd jaar later ook, maar dan voor haar man. Hun verhalen verweven zich met zichzelf en kennen parallellen.

Evie Woods heeft me niet teleurgesteld en een meeslepende roman geschreven met interessante personages. De personages zijn heel realistisch neergezet en je leeft oprecht met ze mee. De liefde voor boeken zit verspreid door het hele boek en vele klassiekers komen langs. De verschillende tijdsperiodes is een van de sterke kanten van het boek, op een heel speelse manier krijg je zo veel informatie en kan je je een beeld vormen.

Magisch realisme is de beste omschrijving voor dit boek. Het was even wennen dat veel magie bewaard blijft en geen antwoorden geeft. De leesclub heeft mijn blik hierop positief bijgesteld. Mijn geoefende thrillerblik vertroebelde mijn waardering van dit andere genre.

Zowel in heden als verleden zijn er verrassende en heftige gebeurtenissen, die je intens doen meeleven. De heftige geschiedenis van Ierland met conservatieve gedachten speelt een grote rol in het leven van Opaline. Des te knapper is het dat ze zich probeert te ontworstelen.

Het boek zit vol met mooie zinnen, zoals onder andere deze: ‘Het mooie van boeken,’ zei ze, ‘is dat ze je de moed geven om je een groter en beter leven voor te stellen dan je ooit had durven dromen.’ Dit lijkt beide dames te inspireren in hun zoektochten.

Ik geef de zoektocht van de twee sterke dames naar hunzelf, liefde en geluk vier sterren en ben blij het boek gelezen te hebben.

#ikleeseviewoods #eviewoods #deverborgenboekwinkel #ilonaslevenbijls #lsamsterdam #zininfeelgood #buddyread

Meer recensies van Joyce Remmerswaal

Gesponsord