Geheimen blijven lang geheim, maar dan....

Bloedwraak is mijn eerste kennismaking met de auteur Marcella Kleine. Mijn nieuwsgierigheid werd getriggerd door de presentatie in het Crimecompagnie café op 2 maart 2024 in Utrecht. De korte flaptekst en de woorden van Marcella zelf maakten dit een mustread. Zo leuk dat ik dan ook een exemplaar won in ruil voor een recensie.

In Bloedwraak maken we kennis met moeder Hellen en haar dochters Natalia en Tara. Beide hebben een andere vader en er zit een aanzienlijk leeftijdsverschil tussen beiden. Natalie werkt als weddingplanner in Italië als ze wordt gebeld dat Tara is overleden. Ze haast zich naar Nederland en daar valt ze van de ene verbazing in de andere. Tara blijkt zelfmoord te hebben gepleegd en was opgenomen in een kliniek.

Het oogpunt is afwisselend van Hellen of Natalia, dit is direct al heel interessant, want het blijkt dat er vele geheimen zijn die vooral Natalia niet van haar moeder wist. Hun relatie is erg moeizaam, ze hebben weinig contact en zelfs het woord "mama" is veel om uit te spreken. Als lezer kom je zo dus veel eerder cruciale details te weten dan de ander.

De zoektocht van Natalia naar de waarheid rond de dood van haar zus, maar ook rond eerdere gebeurtenissen, zit vol met emotie. Deze is bij vlagen rauw, hard, maar vooral heel duidelijk voelbaar. Net als Natalia wordt je wanhopig en wil je ook kost wat het kost weten wat er gebeurd is. Heel sterk geschreven van Marcella Kleine. De gevoelens van alledrie de vrouwen, want je leest ook deels Tara`s oogpunt op een later moment, spat van de bladzijden. Medelijden en het besef dat ze elkaar zo hadden kunnen steunen.

In het eerste deel van het boek is de spanning vooral onderhuids, licht explosief. Weinig communicatie, maar vele gedachten en verdenkingen onderling. Dit wordt vooral gevoed door de flashbacks naar het verleden van Hellen, alles komt steeds meer in context te staan. Als het verhaal terug is in het heden neemt de spanning daadwerkelijk toe en wordt steeds heftiger, Heel voelbaar door wederom de emoties, maar ook de gebeurtenissen en verrassende wendingen in het plot.

Zo knap hoe Marcella Kleine je als lezer tot het einde toe weet te verrassen en je het boek met een diepe zucht sluit. Geheimen laten zich lang geheim houden, maar het blijkt dat als ze bekend worden, ze voor heftige gebeurtenissen kunnen zorgen. Ik geef Bloedwraak volmondig vier sterren.

Mijn kennismaking met deze auteur is me zeer goed bevallen en ik ga zeker meer boeken van haar hand lezen. Crimecompagnie bedankt voor de kennismaking!.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal