Ik zou ieder thriller lezer willen oproepen, ga dit boek lezen!

Joyce Remmerswaal 13 september 2019
Eerder las ik al met plezier de thriller trilogie van Carina van Leeuwen. Tijdens de Nacht van het Spannende boek bij boekhandel Scheltema vertelde Carina met zo veel passie over het project dat zij jaren geleden is gestart bij de Amsterdamse politie om de onbekende doden een naam te geven. Tijdens de lezing spatte haar passie ervan af en haar absolute gedrevenheid ervan af en dat maakte me heel enthousiast om dit boek te gaan lezen. Ik had al diep respect voor het intensieve en soms zeer frustrerende werk dat Carina en haar team verrichten om tot een identificatie te komen, maar na het dichtslaan van het boek is dat alleen maar gegroeid.

De grootste kracht van dit intrigerende boek is het besef van het werk dat Carina van Leeuwen en haar collega`s verrichten, wat een intens monnikenwerk zij hebben moeten verrichten om überhaupt de minimale forensische materiaal van de NN-ers bij elkaar te zoeken. Het is zeker allemaal niet zo makkelijk als in de thrillers en ook tv-series wordt gedaan. Hoe slecht alles georganiseerd is rond de administratie van anonieme doden (NN-ers).

Oude systemen moeten aan elkaar geknoopt worden, rechercheurs die een lange loopbaan bij de Amsterdamse politie hebben of hebben gehad, moeten worden gevraagd of ze nog ergens in een kast of bureaula een dossier hebben liggen. Forensisch materiaal is of gewoon weg of door een lange zoektocht in het archief gevonden. Het is verbijsterend om te lezen en laat het respect voor Carina en haar collega`s alleen maar groeien. Wat doen zij een fantastisch werk en kweken zij toch langzaam steeds meer bewustzijn niet alleen in Amsterdam. Er komt steeds meer aandacht voor hun werk en dat verdienen ze ook heel erg.

Ik zou ieder thriller lezer willen oproepen, ga dit boek lezen! Een indrukwekkend verhaal over het werk van forensisch rechercheur Carina van Leeuwen over haar levenswerk om onbekende doden een naam te geven. Een waar monnikenwerk met vele bureaucratische weerstand, maar waar doorzettingsvermogen een hoop kan bereiken. Het geeft je een interessant inkijkje in de verschillende forensische methodes die kunnen worden gebruikt ter identificatie van een persoon. Het zet fictie boeken in perspectief!

Meer recensies van Joyce Remmerswaal