Teveel geweld en doden

Joyce Remmerswaal 21 december 2017
VN beoordeelde dit debuut van de Engelse auteur Tony Schumacher met vijf sterren. Het is 1946 in Londen, brigadier Tony Rossett werkt voor de Duitsers als 'jodenjager'. Hij coördineert de razzia`s en zorgt dat ze op de trein worden gezet. Gepijnigd door de dood van zijn vrouw en zoon en zijn heftige ervaringen tijdens de oorlog in Frankrijk, doet hij dit zonder na te denken. Hij voert zijn taak uit. Maar dan vindt hij het Joodse jongetje Jacob en gaat hij weer nadenken en volgt een vlucht door Londen.

Tijdens van duisternis herbergt een grote dosis geweld. Het aantal doden is niet bij te houden. Het is oorlog en er is weinig vertrouwen, maar het is teveel van het goede (voor mij). De oorlog staat centraal en het is interessant nu te lezen over het oogpunt van de Engelsen versus de Duitsers.

De gewetenswroeging van Rossett wordt goed beschreven door Tony Schumacher, mooi om te lezen dat het jongetje zijn geweten aanspreekt en hem aanzet tot redding. Het is dubbel dat het met zoveel geweld voorkomt, want het brengt zeer zeker het thrillereffect in het verhaal door iedere keer te moeten vluchten voor allerlei personen, maar het is mijn gewoon teveel. Als gevolg las ik deze passages in het boek steeds verticaler.

Het laatste deel van het boek is het beste, de vlucht door Londen, gedreven door angst en optuiging. Het einde van het boek is er dan ook redelijk abrupt.

Voor mij is het zeker geen vijf sterren thriller.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal